Onderzoek van Nielsen/Netratings wijst uit dat de invloed van portalen als Yahoo, AOL.com en MSN als bron van verkeer voor e-commercie-bedrijven afneemt.
Vorig jaar waren de portalen nog goed voor 54 procent van het doorlinken naar e-handelsbedrijven. Op dit moment ligt dat volgens het onderzoek op 46 procent. Yahoo, leider op dit gebied, scoorde als bron van verkeer voor de online detailhandel vorig jaar een aandeel van 30 procent, tegen 18 procent deze zomer.
De afname zit hem in verschuivingen op het gebied van Internet-verkeer. Steeds vaker bewandelen bedrijven nieuwe paden in plaats van al betreden wegen als portalen. Erg in opkomst zijn bijvoorbeeld sweepstakes- en loterijen-sites als Iwon.com, Freelotto.com en Gamesvile.com. Kwam in juli 1999 nog minder dan 1 procent via dergelijke locaties naar de sites van e-commercie bedrijven, een jaar later was dat bijna 8 procent. De reden dat deze sites sterk aan invloed winnen is dat ze een alternatief advertentiemodel gebruiken. Via hetpay-per-click systeem dat ze hanteren betaalt de handelaar de verwijzende site alleen als klanten op een link naar zijn winkel klikken.
Nadeel voor bedrijven is wel dat online loterijen in het algemeen bezoekers uit de lagere inkomenscategorieën trekken. Hierdoor is het twijfelachtig of ze echt aantrekkelijke potentiële klanten zijn, aldus een woordvoerder van Nielsen. Toch is hij van mening dat, als deze trend zich voortzet, het elektronische gokken een serieuze bedreiging voor de traditionele portalen zal vormen.