In een gesprek met de Consumentenbond heeft ABN Amro toegegeven verantwoordelijk te zijn voor het lek in het telebankierprogramma Homenet.
Klanten die schade lijden als gevolg van het lekke programma, krijgen die vergoed van de bank, zo heeft ABN Amro gisteren bekendgemaakt. Studenten van de TU Delft maakten deze week bij de omroep RTL bekend dat ze een methode hadden gevonden om in te breken in Homenet waardoor ze zonder problemen geld konden halen van rekeningen van klanten van de bank. De Consumentenbond eiste daarop onmiddellijk dat de bank Homenet zou stilleggen totdat het telebankierprogramma veilig zou zijn. Met de toezegging van de bank is die eis van de bond nu van tafel.
ABN Amro is niet de eerste bank waarvan het telebankierprogramma ter discussie staat. Twee jaar geleden meldde het bladComputeridee dat telebankieren bij de Rabobank onveilig was.
Volgende week komt ABN Amro voor de Homenet-gebruiker met een noodoplossing. De bank stelt dan software ter beschikking waarmee de klant kan zien of hackers zijn persoonlijke computer zijn binnengedrongen en daar met gegevens als bankrekeningnummers hebben geknoeid. Over zes weken komt de bank met een structurele aanpak.
Volgens eigenaar Rob Gonggrijp van beveiligingsbedrijf Itsx is het helemaal niet mogelijk om de software 100 procent veilig te maken, zo zei hij gisteren inNRC Handelsblad. Volgens Gonggrijp, die enkele banken en verzekeringsmaatschappijen als klant heeft, ligt de echte zwakte namelijk in de besturingssystemen van de computers van de klanten, of die nu op Windows, Linux of Mac OS draaien. Komt een hacker daar binnen, en dat is volgens Gonggrijp niet zo moeilijk, dan kan hij de controle over de hele PC overnemen.
Anderzijds wil hij het probleem niet overdrijven. "Volledige veiligheid voor computers is een utopie, maar als je op straat loopt, kun je ook worden overvallen."