Een groep bedrijven die actief zijn op de b2b-markt, waaronder Ariba en Oracle, wil dat de EU helder maakt waar ze heen wil met de regulering van e-marktplaatsen.
Tot nog toe heeft de Europese Commissie slechts één elektronische marktplaats onder de loep genomen, myaircraft.com, en geconcludeerd dat er geen actie vereist is. Die conclusie zorgde weliswaar voor een zucht van verlichting op de b2b-markt (business-to-business), maar maakt geen eind aan de onduidelijkheid over wat Brussel wél en n�et tolereert. De spelers op deze markt willen graag weten waar ze precies aan toe zijn.
Volgens Oracle staat de huidige onzekerheid een gezonde groei van de Europese online b2b-markt in de weg. Bedrijven moeten te veel geld en tijd steken in het inbouwen van allerlei flexibiliteit en vangnetten, terwijl ze niet weten of die ook daadwerkelijk nodig zijn. Oracle zegt niet uit te zijn op allerlei nauw omschreven regels en standaarden, maar wil dat Brussel een richting aangeeft waarin de Europese b2b-markt zich verder kan ontwikkelen.
Ariba stelt dat overheden moeten ingrijpen op de plaatsen waar zij dat nodig achten, maar dat het van goed fatsoen getuigt om de markt vooraf op de hoogte te brengen van wat wel en wat niet door de beugel kan.
Ook de internationale advocatuur vraagt om duidelijke richtlijnen. In de Verenigde Staten worden die binnenkort verwacht, als de FTC (Federal Trade Commission) uitspraak doet in haar onderzoek naar mogelijke kartel-praktijken op de e-marktplaats van de Amerikaanse automobielindustrie. Veel juristen gaan ervan uit dat de EU daarna snel zal volgen met richtlijnen.
Een woordvoerster van de EU stelt echter dat er in het geheel geen noodzaak is voor meer helderheid in dezen. Volgens haar staan alle leidende principes en regels duidelijk beschreven.