Een tegenvallende vraag naar ICT-personeel heeft Randstad-divisie Yacht het eerste half jaar in de rode cijfers gebracht. Yacht heeft deze periode een verlies moeten noteren van 3,9 miljoen euro. De nieuwe tak van Randstad zendt via Internet hoger opgeleide flexwerkers uit.
Ondanks de verliezen meent de uitzendorganisatie met Yacht op de goede weg te zijn. De vraag naar HBO’ers en academici met kennis van financiën, management en technologie deden de omzet van de divisie stijgen met 11 procent tot 147,7 miljoen euro.
Directievoorzitter van Yacht, David van Gelder wijt de matige resultaten van de ICT-afdeling aan het uitblijven van de millenniumbug. Het Internet-uitzendbureau zette de ICT’ers vorig jaar klaar voor het ruimen van automatiseringspuin na de millenniumwisseling; de vraag hiernaar bleef tot verrassing uit. Van Gelder stelt zich met deze inschattingsfout in goed gezelschap te bevinden: "Boegbeeld van het Milleniumplatform Jan Timmer waarschuwde twee maanden voor de jaarwisseling nog voor alle ellende die ons te wachten stond."
Om de ICT’ers om te scholen tot deskundigen op het gebied van e-commerce en Internet, tastte het bedrijf flink in de buidel. De vraag naar deze diensten groeit gestaag, aldus Van Gelder.
Yacht benutte het stille eerste halfjaar ook om de doorstroom van informatie binnen de organisatie te verbeteren: het bedrijf wil direct kunnen inspelen op de snelle veranderingen die de ICT-markt kenmerkt. GH