Flat-rate Internet begint voor World Online in Groot-Brittannië een probleem te worden. De kosten lopen te veel uit de hand.
Volgens een woordvoerder ontstaat het probleem als British Telecom aan andere Internetproviders het nieuwe Friaco-pakket gaat aanbieden. Het huidige pakket bevat een flat-rate voor providers tot een bepaald aantal telefoontikken. Het nieuwe pakket moet een volledige flat-rate gaan bevatten.
De clou zit hem erin dat World Online zijn klanten een volledig flat-rate aanbod doen, maar als iedereen vervolgens zijn Internetverbinding bijna onbeperkt laat, raakt World Online bij Britisch Telecom door zijn flat-rate tikken heen. Hoeveel geld het huidige systeem World Online kost, wil het bedrijf overigens niet zeggen.
In Groot-Brittannië rekent World Online voor een flat-rate abonnement op een haar na 15 pond per maand (55 gulden). Het bedrijf zoekt echter naar een uitweg, want het wil wel proberen zijn klanten vast te houden om ze straks aan het breedbandinternet te krijgen. World Online overweegt nu om het flat-rate te beperken tot de niet-piekuren.
De aankondiging van World Online is al de derde provider die in de problemen komt met het flat-fee Internet. Vorige week kondigde Altavista al het einde aan van de plannen om tegen een zeer laag flat-fee tarief Internet te gaan aanbieden. Hoewel daar al 270.000 klanten voor waren, zette het Internetbedrijf het aanbod niet door. Donderdag kostte dat Andy Mitchell, het hoofd van de Britse afdeling van Altavista, zijn baan.
Woensdag ging Ezesurf, ook een flat-fee provider, zelfs failliet met een schuld van twee miljoen pond (7,2 miljoen gulden) aan telefoontikken.
Als World Online besluit zijn aanbod te beperken, is het niet het tweede Internetbedrijf (na Altavista) dat op zijn schreden terugkeert. Eerder besloten al Line One, Liberty Surf, Virgin and Breathe flat-fee Internet uiteindelijk toch maar niet aan te bieden, of het aantal ‘gratis’ uren te beperken.