Microsofts online network MSN heeft donderdag een speciale MSN Explorer op de markt gebracht waarmee het bedrijf klanten van America Online wil weglokken.
De software is gratis van Microsofts website te halen en werkt precies als een browser.
Na 900 klanten van AOL maandenlang te hebben gevolgd, denkt Microsoft nu het product te hebben gevonden waarmee het bedrijf ze aan zich kan binden: een browser die via een vaste portal werkt. "Mensen worden steeds zelfbewuster en willen meer geavanceerde functies", aldus Microsoft, "er hangt een sfeer van ontevredenheid en onvervulde wensen bij de AOL-klanten." AOL, dat werkt met de Netscape Communicator, weigerde dondagdag elk commentaar.
De gepersonaliseerde Explorer heeft knoppen die direct doorverbinden met MSN shopping- en nieuwssites, plus een naar inzicht in te stellentoolbar die onder meer het plaatselijke weer en een selectie van het belangrijkste regionale nieuws snel tevoorschijn toveren aan de hand van de postcode van de gebruiker.
Voorlopig heeft Microsoft nog een lange weg te gaan met 3 miljoen abonnees tegen de 23 miljoen van America Online. Tot nu toe zijn er weinig analisten die geloven dat Microsoft met MSN werkelijk een kans maakt tegen AOL. Ondanks de toenemende concurrentie is het bedrijf de afgelopen vijf jaar gegroeid als kool.