Alle grote softwareleveranciers werken er hard aan hun producten geschikt te maken voor application service providers (asp’s). Hoewel het asp-model in Nederland, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, nog niet van de grond is gekomen, verwachten zij dat applicatie-hosting ook hier een belangrijk deel van de markt gaat uitmaken.
Larry Ellison, de grote man bij Oracle, heeft de meest in het oog springende ommezwaai gemaakt. Beweerde hij eens dat asp’s (application service providers) ‘over my dead body’ geld zouden verdienen aan de software van Oracle, nu zijn ook de producten van deze leverancier geschikt gemaakt voor hosting door derden. Theo Rinsema, marketingdirecteur Nederland bij Oracle, verwacht zelfs dat over vier tot vijf jaar meer dan 50 procent van de software door middel van het asp-model verkocht zal worden.
Experimenteren
Rinsema heeft in Nederland de laatste drie maanden een duidelijke toename van belangstelling voor asp bemerkt. In dit stadium zijn het vooral Internet start-ups die een volledig nieuw bedrijf opzetten, bereid zijn te experimenteren, en de hoogte van hun investeringen willen afstemmen op de groeisnelheid van het bedrijf. Bestaande ondernemingen die bezig zijn met het selecteren van software, nemen steeds vaker het asp-model als een van de alternatieven onder de loep.
Opvallend in deze markt is dat het aanvankelijk niet de software-leveranciers of de gebruikers waren die de belangrijkste drijvende kracht vormden achter de ontwikkelingen, maar de asp-aanbieders zelf. Een van de bedrijven die in Nederland veel tijd en geld in promotie van het asp-model steekt, is Siennax. Volgens oprichter en directeur Herb Prooy is er nog steeds duidelijk sprake van een push-markt: "Veel klanten zeggen over ons aanbod: Ik wist niet dat het kon."
Informatie-uitwisseling
Prooy : "Het model moet zich nog bewijzen. We zitten in een experimentele fase, bedrijven proberen het eerst bij applicaties die ze nog niet hebben." Hij doelt daarmee op collaborative-toepassingen, gericht op informatie-uitwisseling. Mission critical-applicaties als erp zijn over het algemeen nog niet geschikt voor asp. Bovendien geven bedrijven niet graag hun financiële applicaties uit handen. "Ik verwacht dat de leidende applicaties in Nederland in 2001 geschikt zijn voor het asp-model. We hebben bijvoorbeeld twee keer een applicatie van Lawson verkocht, maar waar we echt op zitten te wachten is Exact."
Lotus ziet vooral in de sector MKB de vraag naar asp-diensten toenemen. Tonny van der Greef, business development manager bij Lotus: "Het voordeel voor die bedrijven is dat zij applicaties kunnen gebruiken zonder veel eigen infrastructuur. Die heeft de asp al klaarliggen. Een drempel is nog wel dat niet alle bedrijven goed op het Internet zitten." Juist in die sector is de betalingsmethode, een bedrag per maand per gebruiker per applicatie, een flexibele oplossing.
Harco Enting, manager van de Internet Business Group bij Microsoft, ziet een bijkomend voordeel: "In de asp-doelgroep komt veel piracy voor. Alle software wordt nu service, en wanneer die software als dienst wordt aangeboden, kun je niet meer illegaal kopiëren" Microsoft werkt nu aan het geschikt maken van zijn producten voor asp’s. Exchange 2000 zal het eerste Microsoft-product worden dat door middel van hosting kan worden aangeboden. Volgens Enting geldt hetzelfde voor volgende versies van Office, "maar dat wil niet zeggen dé volgende".
Naast Lotus zullen in de toekomst ook andere applicaties van IBM, zoals DB2 en Tivoli, volgens het asp-model worden aangeboden. Belangrijk voor deze ontwikkeling is de veranderende relatie met de gebruiker. Monique Coeberg, manager Netgen: De klant krijgt te maken met een andere partij. Dat is een machtsverschuiving. De sleutel tot succes van een asp is dan ook hun prijsmodel, in combinatie met de service level agreement (sla)."
Asp-markt: rigoureuze consolidatie ondanks sterke groei
Onderzoeksbureau Dataquest, onderdeel van de Gartner Groep, verwacht wereldwijd een explosieve stijging van de asp-markt. Bedroeg de omzet in 1999 1 miljard dollar, dit jaar zal het al uitkomen op 3,6 miljard dollar. Die groei zal toenemen tot een bedrag van 25 miljard dollar in 2006.
Ondanks de sterke groei verwacht Gartner dat deze markt zich snel zal consolideren, waardoor veel asp’s even snel verdwijnen als ze gekomen zijn. De onderzoekers van Gartner spreken over een gold rush, waar talloze aanbieders de vruchten van willen plukken. Maar omdat de meeste van die ondernemingen volgens de onderzoekers geen idee hebben hoe ze op langere termijn moeten overleven, zal er al snel een rigoureuze consolidatie plaatsvinden. Van de 480 asp’s die volgens Gartner actief zijn, is aan het einde van het jaar 60 procent failliet.