ICT-bedrijven zijn ten onrechte huiverig voor het in dienst nemen van herintredende WAO’ers, allochtonen, gehandicapten en herintredende moeders. Dat zegt instructeur Theo Hollenberg van Hiqit, een instituut dat opleidt tot ICT’ers. Angst voor extra kosten aan salaris, ziekteverzekering en aanpassingen is onnodig; deze vergoedt het rijk.
Hiqit (spreek uit Hai-kju-aiti) uit Zaandam leidt voor bedrijven in het hele land mensen op tot ICT’ers, zoals helpdeskmedewerkers, systeembeheerders maar ook ontwikkelaars. De meeste cursisten stromen na de opleiding meteen door naar een baan, zo vertelt Hollenberg, die zo onder meer voor ABN Amrobank personeelsleden levert. Hij merkt bij het zoeken naar nieuwe cursisten dat het steeds lastiger wordt om goed gemotiveerde krachten te vinden, die de zware cursussen willen afmaken.
Stille arbeidspotentieel
Een nieuwe bron blijkt de verzameling WAO’ers, allochtonen, herintredende moeders en gehandicapten, of, zoals Hollenberg ze noemt, ‘het stille arbeidspotentieel voor de ICT’. Twee ex-WAO’ers die bij het instituut in dienst zijn, wezen hem de onaangeboorde bron voor nieuw personeel aan.
Hollenberg ziet de herintreders in hoog tempo de niet eenvoudige lesstof van Hiqit zich eigen maken. "Zulke medewerkers zijn hartstikke gemotiveerd. Ze zijn het thuiszitten meer dan zat. Voor mijzelf is dat een heel belangrijk argument bij het aannemen van personeel."
Subsidie
Bij het zoeken naar nieuw personeel, kijken ICT-bedrijven onvoldoende naar mogelijkheden uit deze groep mensen aan te nemen, constateert Hollenberg. Recente wetswijzigingen moeten het in dienst nemen van herintreders bevorderen. Hollenberg legt zich sinds enige tijd toe op het onderwerp. "Enkele maanden terug had ik dit allemaal nog niet geweten."
Hij wijst op de mogelijkheid 24.000 gulden subsidie te krijgen voor het drie jaar lang in dienst hebben van een gehandicapt personeelslid. "De wet REA dekt alle loonkosten af die een werkgever maakt, mocht een gehandicapte onverhoopt ziek worden."
Ondanks dergelijke ondersteuning, zijn IT-bedrijven alsnog enigszins angstig voor het aannemen van dergelijk personeel, merkt Hollenberg. Om de bedrijven wat minder schuw te krijgen, organiseerde hij daarom een bijeenkomst, die deze week plaatsvond. Daar kwamen de knelpunten ter sprake, maar ook de positieve kanten van het in dienst nemen van onder meer gehandicapten. Een deskundige op het gebied van arbeidsintegratie gaf tips en informatie: Directrice Nicolette Mak vertelde over koeriersbedrijf ValidExpress dat alleen herintreders in dienst heeft.
Wet Reïntegratie Arbeidsgehandicapten
De wet op de reïntegratie arbeidsgehandicapten (REA), ingevoerd in 1998, moet het voor werkgevers aantrekkelijk maken gehandicapten in dienst te nemen. REA is nog niet erg bekend; er wordt maar weinig gebruik van gemaakt. Toch biedt de wet een aantal aantrekkelijke mogelijkheden voor werkgevers. Zo is er een budget beschikbaar voor de extra loonkosten, maar ook voor het doen van aanpassingen op het werk en bijscholing. De wet neemt een tweede grote drempel weg: wordt een gehandicapte ziek, dan dekt REA gedurende de eerste vijf jaar de loonkosten.
Spierziekte belemmert helpdeskmedewerker niet
Heel erg arbeidsgehandicapt is Johan Riesenbeck niet. Het is zowel de spierziekte in zijn linkerbeen als zijn leeftijd (48 jaar) die de IT’er belemmerden bij het vinden van werk. Na acht jaren uit Ierland teruggekeerd, merkte de gediplomeerde monteur dat bedrijven hem in eerste instantie aan wilden nemen vanwege de aantrekkelijke subsidies. "Bedrijven misbruiken het ook wel een beetje. Ik ben met al met al een goedkope arbeidskracht."
Voor een eerste bedrijf dat hem aannam reed hij het hele land door voor het aanleggen van onder meer computernetwerken. "Ik reed 150.000 kilometer per jaar."
Het bedrijf ging over de kop en Riesenbeck dreigde weer voor langere tijd aan de kant te moeten. Hij is gelukkig met zijn huidige baan bij opleidingsinstituut Scheidegger. Dat nam hem in dienst voor het oplossen van de ICT-problemen die de vierduizend cursisten en hun tientallen docenten tegenkomen. Hij kan thuis blijven, want de klanten bellen hem. "Dat is echt heel erg prettig werken. Zo heb je toch behoorlijk wat vrijheid."
Per dag helpt Riesenbeck ruim dertig IT-problemen de wereld uit. "Windows-fouten, maar ik lost ook problemen met de hardware op." De helpdesk is bereikbaar van halftien tot halftien; Riesenbeck deelt het werk samen met één collega. "Maar tijdens diens vakantie, draaide ik wel weken van meer dan zestig uur."