Sinds vorige heeft Nederland twee nieuwe websites die diensten bieden aan ICT-personeel. Flexplaza en IT-Contracts bieden de naar schatting elfduizend zelfstandige automatiseerders uiteenlopende diensten: van verzekering tot opdrachtgevers. De markt van ondernemingen die willen meeprofiteren van de dynamiek op de arbeidsmarkt voor ICT’ers is blijkbaar nog niet verzadigd.
Op nog geen steenworp afstand van het kantoor van World Online in Rotterdam werkt sinds januari dit jaar directeur Frank Schouten aan Flexplaza. Nu, acht maanden later is dit portaal klaar. Opdrachtgevers kunnen er hun IT-klussen aanbieden. Freelancende automatiseerders kunnen daarop reageren en hun eigen diensten presenteren. Ook kunnen zij via deze site bijvoorbeeld hun verzekering regelen en een auto leasen. Afgelopen vrijdag ging de site de lucht in.
Schouten rekent erop binnenkort personeel te moeten aannemen om de groeiende vraag naar Flexplaza-diensten in goede banen te leiden. Voorlopig is hij nog alleen. "Moe? Ik loop op mijn laatste benen."
Schouten bedong korting bij partijen als Europeesche Verzekeringen, Goudse Verzekeringen, Avero en AIG Europe. Samen met verzekeraars AIG en Fundum biedt hij bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Uit deze hoek vond hij ook financiële steun voor het verwezenlijken van zijn site. Hij onderhandelt daarnaast nog met autolease-maatschappij Interlease over gunstiger voorwaarden.
Verzekering
Belangrijkste is volgens Schouten dat een zelfstandige ICT’er via Flexplaza aan een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan komen; hij sloot hier als eerste in Nederland een overeenkomst voor met verzekeraar AIG. Freelancers kunnen zich met deze verzekering indekken tegen schadeclaims van opdrachtgevers bij het optreden van fouten in de geleverde programmatuur of dienst. Het maximaal verzekerde schadebedrag is 2,5 miljoen; daar tegenover staat een premie van tweeduizend gulden per jaar. Inkomsten vergaart Schouten uit de marges van de diensten, het plaatsen van opdrachten en advertenties.
Concurrentie
Schouten is niet de enige die een gat in de markt ziet. De sites schieten als paddestoelen uit de grond. "Overkill? Bij geen enkele andere site zijn collectieve diensten in te kopen", zegt Schouten, die zijn site helderder vindt dan een belangrijke concurrent zoals Independer. Hij vreest deze niet: "Het is wel spannend." Ook vacaturesites of andere verzamelplaatsen voor freelancers denkt hij achter zich te laten. "Een freelancer kan op alleen dit portaal alles regelen, van WAO-voorziening, rechtshulp tot computerverzekering." De Internetpagina’s waarop de zelfstandigen naar nieuwe opdrachtgevers kunnen zoeken, en opdrachtgevers naar potentiële automatiseerders vormen slechts een onderdeel van alle diensten.
Voor Flexplaza inventariseerde Schouten de wensen en de nukken van enkele honderden freelancende automatiseerders. Zo’n marktonderzoek ontbreekt bij de nieuwe site van Ron Looijen, zelf een freelancende ICT’er. Het door hem en zijn partner net opgezette IT-Contracts, opdrachtbemiddeling tussen freelancende automatiseerders en opdrachtgevers, is ontstaan uit eigen behoefte en na gesprekken met vrienden en opdrachtbemiddelaars. "Natuurlijk zijn er meer die dit doen. Alleen niet op dit professionele niveau", zegt Looijen.
Zijn voorbeeld is het Britse Jobsurf, volgens hem een uiterst succesvolle site waar zijn eigen initiatief nauw bij aansluit. De Internetsite door hem opgebouwde site is hoe dan ook een verbetering ten opzicht van de huidige praktijk, vindt Looijen. Detacheerders roven cv’s die ICT’ers achterlieten op de grote banensites. Het overkwam hem dat vier verschillende detacheerders dezelfde kandidaat voordroegen, uiteraard met hun eigen logo erboven.
Anders dan bij Flexplaza zijn het hier de detacheringbureaus die moeten betalen voor het plaatsen van opdrachten.
IT-Contracts
In tegenstelling tot Flexplaza zit er geen externe financier achter IT-Contracts. Alles wordt voorlopig uit eigen zak betaald. "Ik heb lang gespaard. En ik freelance nog steeds." De kosten vallen best mee, vertelt Looijen. Dreigt de investering voorbij de honderdduizend gulden te gaan, dan gaat hij op zoek naar andere bronnen. De eerste maanden zal een groot deel van de inkomsten die de site genereert, worden besteed aan marketing en reclame. "Heel groot hoeft het niet worden. Het is een kleine markt."
De grote aantrekkingskracht van de site is volgens Looijen de absolute eenvoud. Ook snelheid telt: een ICT’er wil volgens hem niet afgeleid worden bij het zoeken naar nieuwe opdrachtgevers, maar meteen via enkele trefwoorden bij het juiste antwoord terechtkomen. Hij stelt zich heel nuchter op tegen de dreigende concurrentie, van onder meer Flexplaza. "Een mooie site is dat wel. Maar er is op deze markt plaats voor meer dan één."
Flexplaza
Op de eerste dag trok Flexplaza negenhonderd bezoekers. Iedere bezoeker bekeek gemiddeld acht pagina’s. De vacaturebank trok vierhonderd kijkers. Oprichter Frank Schouten: "Er werden in een dag vijftien aanvragen ingediend voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering."