De Franse IT-dienstverlener Atos heeft met het binnenhalen van Origin een grote slag geslagen. Ook Origin profiteert van de fusie; het bedrijf is verlost van de beknellende dominantie van grootaandeelhouder Philips.
Dat beide bedrijven evenwel sterk in cultuur verschillen maakt één blik op de websites van de ondernemingen duidelijk. Origins’ site is strak en professioneel, met inzet van de nieuwste webtechnologie. Atos oogt ingetogen, een beetje kinderlijk en is zeker geen visitekaartje van een moderne high-tech onderneming. Maar dat zegt niets over de machtsverhoudingen die zullen gelden binnen het nieuwe bedrijf.
Hoewel het een fusie van gelijken wordt genoemd, is wel duidelijk dat Atos het voortouw zal nemen bij de versmelting van beide ondernemingen. Financieel heeft het daar alle recht toe. Duidelijk beter dan Origin slaagt dit Franse bedrijf er in IT-diensten te verlenen tegen goede rendementen.
Voor Origin is het een zegen los te komen van Philips. Daarmee wisselt Philips in een klap van rol: van eigenaar naar klant. Want het Nederlandse elektronicaconcern blijft een van de belangrijkste opdrachtgevers van het nieuwe fusiebedrijf.
Net als bij Volmac een aantal jaren geleden, verplaatst het beslissingcentrum van een groot en interessant Nederlands automatiseringsbedrijf zich met deze deal van Amsterdam naar Parijs. Voeg hierbij de verkoop van Baan, deze zomer, en de conclusie dringt zich op dat er niet veel Nederlandse IT-bedrijven overblijven.