Het onderzoeksbureau Forrester Research heeft in harde bewoordingen de overname van Baan door Invensys als kansloos bestempeld. Volgens de marktonderzoekers zal het Britse bedrijf grote moeite hebben om Baan nieuw leven in te blazen, en zou het er goed aan doen de overname te heroverwegen.
Volgens Forrester lijkt de transactie voor Invensys in eerste instantie een aantrekkelijke mogelijkheid om de markt voor e-business software binnen te komen. Maar de koper zal met grote moeilijkheden te kampen krijgen.
Zo zal het volgens Forrester moeilijk worden om met Baan overeind te blijven op de erp-markt. Waarschijnlijk is Invensys verblind door de forse hoeveelheid inkomsten die per jaar binnenstromen uit onderhoudscontracten. In 1998 bedroeg dat 400 miljoen dollar. Maar ondertussen zijn de inkomsten uit onderhoud gedaald tot 336 miljoen dollar, met het vooruitzicht dat steeds meer klanten overstappen naar een stabiel, gevestigd erp-bedrijf.
Bovendien verwachten de onderzoekers dat Invensys er op de crm-markt niet in zal slagen grote spelers als Oracle, Siebel en SAP te verslaan. Deze bedrijven hebben een goed lopend marketingapparaat, en een grote hoeveelheid ontwikkelaars. De crm-modules van Aurum kunnen hier niet tegenop. Het alternatief is verkoop van Aurum, maar het zal moeilijk worden een koper te vinden.
Tenslotte denkt Forrester dat het supply chain management (scm) systeem van Baan voor problemen kan zorgen. Baan heeft de afgelopen drie jaar zwaar geleund op Boeing als referentie voor deze applicatie. Maar het scm-systeem kan niet zonder erp-systeem draaien. En door de integratiekosten van ongeveer acht miljoen dollar in het eerste jaar kiezen veel bedrijven voor de oplossingen van Oracle of SAP, die al geïntegreerd zijn.