Baan heeft het lek boven water. Onder het motto ‘wordt vervolgd’ organiseerde het softwarebedrijf de eerste grote klantendag sinds de overname door het Britse Invensys. De eerste mega-order is binnen, en Allen Yurko, directeur van Invensys, verwacht Baan volgend jaar weer winstgevend te maken.
De grootste erp-implementatie ter wereld is nog steeds het Baan-systeem bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Veel bedrijven met complexe industriële processen volgden het voorbeeld van de vliegtuigbouwer. Nu het stof rond de overname van Baan door Invensys is opgetrokken blijkt de Boeing-magie nog te werken.
Aan het begin van de Baan klantendag, vorige week in Zeist, kon directeur Baan Emea Erik Seppenwoolde een nieuwe grote order aankondigen. Baan heeft voor enkele miljoenen ponden een contract gesloten met Dara (Defence Aviation Repair Agency), een Britse overheidsorganisatie die defensievliegtuigen onderhoudt.
Welkom
Niet voor niets sprak Erik Seppenwoolde over "een geweldige dag". Seppenwoolde is in de nieuwe Baan-organisatie opgeklommen van directeur Nederland tot directeur Emea. Hij verklaarde: "Ik ben blij en opgelucht na de succesvolle overname door Invensys." Hij was zelfs zo blij dat hij de pers, die nog niet zo lang geleden met ingehuurde bewakers geweerd was bij aandeelhoudersvergaderingen, apart welkom heette.
Gastheer bij het evenement was Sijmon van den Berg, de nieuwe directeur Baan Benelux. Hij is een oudgediende in het bedrijf, waar hij vijftien jaar geleden als consultant begon. De laatste zes weken is hij op pad geweest om wederverkopers, en met name de grote consultants, weer te interesseren voor Baan. Hiermee probeert hij weer op de shortlist te komen, waar steeds meer dienstverleners Baan van verbannen hadden ten tijde van de hevige commotie rond het bedrijf.
Dubbel pech
De gang van zaken rond Dara is typerend voor de verhouding die veel klanten en potentiële klanten van Baan met de leverancier hebben. "We hadden moeite met het binnenhalen van nieuwe klanten", aldus een op de klantendag aanwezige consultant van Vanenburg Business Systems: "Je gaat niet een bedrag van één miljoen gulden investeren als de dreiging van een faillissement in de lucht hangt."
De overname van Invensys is een keerpunt. Volgens de consultant "begint het nu langzaam aan te trekken. Baan had gewoon dubbel pech, omdat het sowieso slecht ging met de erp-markt." Op het evenement aanwezige gebruikers bevestigen dit. Een klant uit de bouw-wereld heeft het aanschaffen van Baan IV eerder dit jaar in de ijskast gezet. Hij grijpt de klantendag aan om meer inzicht te krijgen over de toekomstplannen van het bedrijf: "Er zijn wel andere kandidaten, maar Baan is weer een serieuze kandidaat".
Een gebruiker uit de metaalindustrie heeft al anderhalf jaar geleden zijn processen geautomatiseerd met software van Baan. Hij zegt vooral gekomen te zijn om duidelijkheid te krijgen. "We hebben het wel even benauwd gehad, maar aan de andere kant zijn er zoveel gebruikers dat het ook wel geruststellend is. In het ergste geval zou de ontwikkeling gestopt zijn en hadden andere partijen de service over kunnen nemen."
Vingertje omhoog
Eveneens aanwezig op de klantendag was de Nederlandse afdeling van de Baan World Users (BWU). Deze gebruikersvereniging van Baan is in omvang ondertussen groter dan zijn Amerikaanse pendant. Voorzitter Robert van den Ham is blij met de redding van Baan door Invensys, al heeft Yurko nog niet met de gebruikersvereniging gesproken.
De Nederlandse tak van BWU denkt dat de productontwikkeling gewaarborgd is, nu een kapitaalkrachtig bedrijf achter Baan staat. Van den Ham: "We hebben het gevoel dat dit de beste oplossing is. De intenties van Invensys zijn goed, maar we houden het vingertje waarschuwend omhoog. De intenties moeten wel waargemaakt worden."
Hij denkt dat Baan goede kansen heeft om nieuwe klanten aan te trekken. "Het bedrijf is bij grote consultants van de shortlist is verdwenen, maar er is geen alternatief voor in de plaats gekomen. Plannen zijn in de ijskast gezet. Veel klanten hebben met argusogen gekeken toen Baan, met name op financieel gebied, negatief in het nieuws was. Ik weet dat een aantal grote partijen nu weer met Baan in onderhandeling is."
Van den Ham denkt niet dat er nog veel moet veranderen: "Het is goed dat Laurens van der Tang president is geworden. Invensys erkent daarmee dat het product goed is. Dat komt met name door Van der Tang, omdat hij de juiste mensen om zich heen heeft weten te verzamelen. Vooral aan het commercieel apparaat moet wat gebeuren, daarop is het met Baan misgegaan."
Groene weide
Hans Wortmann, bij Baan verantwoordelijk voor de ontwikkeling van software, gaf aan welke koers het bedrijf op technologisch gebied gaat varen. Baan werkt toe naar een open architectuur. "De software wordt minder monolithisch." Het oude paradigma, leveren van standaard softwarepakketten, wordt voor een deel losgelaten ten gunste van het leveren van componenten.
"We moeten het in toenemende mate hebben van een levenslange relatie met de klant. De markt is niet alleen meer de groene weide van de erp-implementatie. Een deel van de klanten heeft zijn informatievoorziening al in orde."
Volgens Wortmann gaat Baan daarom meer investeren in migratiegereedschap, worden add on-producten versie-onafhankelijk, en zullen de erp-applicaties in gedeelten worden uitgebracht. "We moeten komen met producten die in componenten leverbaar zijn, de technologie is er rijp voor. Dat kan uiteraard niet direct, maar we zijn een eind op weg."
Winstgevend
Aan het eind van de dag maakt Allen Yurko, chief executive (ce) van Invensys, zijn opwachting. Vóór hij zijn klanten toespreekt maakt hij tijd vrij voor Computable. "Volgend jaar krijg ik Baan weer winstgevend. We hebben een ingrijpende reorganisatie achter de rug, waarbij we het aantal medewerkers met duizend mensen hebben teruggebracht. Met 350 tot 400 miljoen dollar per jaar draaien we break even."
Hij besteedt, net als de rest van het management, veel tijd aan besprekingen met partners, om het distributiekanaal weer in orde te krijgen. Met de reorganisatie van Baan denkt hij de belangrijkste problemen uit de weg geruimd te hebben. "Het grootste probleem waar het bedrijf mee kampte was overspending. De echte ineenstorting is dit fiscale jaar gekomen, door slecht management. Het binnenhalen van orders is voordien nooit een probleem geweest."
Hij bestrijdt dat Baan moeite zal hebben om uit te groeien tot meer dan een erp-leverancier: "Dat is de grootste misvatting die bij iedereen bestaat over Baan. Van alles wat Baan verkocht was 40 tot 45 procent al geen erp meer. Anders zouden we het niet eens overgenomen hebben. Dat beeld moeten we met goede marketing veranderen."
Henk de Ruiter, na een korte afwezigheid terug bij de onderneming als vice president marketing en alliances, vult aan: "In twintig jaar tijd hebben we eigenlijk nauwelijks iets gedaan aan marketing. We hebben uitstekende functionaliteiten, volledig gebaseerd op Xml. Alleen moeten we dat ook uitdragen." Yurko: "En daar heb ik Henk voor aangenomen."
De ce van Invensys belooft dat binnen twee jaar zijn visie van een compleet software-aanbod binnen de Invensys-softwaredivisie is gerealiseerd. De recente waardedaling van Invensys- 40 procent na een winstwaarschuwing- ziet hij als een tijdelijk probleem. "We hebben hoge verwachtingen gewekt, die we niet hebben waargemaakt. De beleggers waren boos op mij, en we zijn daarom zwaar gestraft. Het is mijn taak om dat op te lossen, en dat zal ik ook doen. De daling heeft niets met Baan te maken."
Hij verwacht Baan weer winstgevend te krijgen door zich te concentreren op de markt waar Baan en Invensys, sterk zijn: industriële automatisering. "Gecompliceerde industriële assemblage, van luchtvaartindustrie tot de petrochemische industrie, vormen de sweet spot voor Baan". Hij verwerpt kritiek van sommige analisten dat hij zal falen: "Die kritiek is nergens op gebaseerd. Ik accepteer dat er risico’s bestaan. Maar het is erg eenvoudig om Baan te schoppen omdat het al zo lang op de grond ligt. We gaan meer orders binnenhalen als Dara, de software is goed."