Het aantal mensen dat oogklachten heeft door beeldschermwerk is afgelopen jaar met 8 procent gegroeid. Pearle zegt een bril te maken die de problemen voorkomt.
Uit onderzoek van Trendbox, dat in juli is uitgevoerd, blijkt dat 72 procent van de Nederlandse bevolking ouder dan 16 jaar de beschikking heeft over een PC. Gemiddeld brengen Nederlanders per dag iets meer dan 2,5 uur door achter een monitor. Vooral jongeren tussen de 25 en 35 jaar (3,8 uur) en mannen (3,3 uur) zijn notoire computeraars.
Het is niet vreemd dat bij het toenemend gebruik van de computers ook het aantal gebruiksklachten toeneemt. De studie toont aan dat 28 procent regelmatig last heeft van oogklachten. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van eenzelfde meting vorig jaar. De klachten behelzen onscherp of dubbel zien (24 procent) of vermoeide, geïrriteerde, tranende, pijnlijke en/of rode ogen (72 procent).
Volgens Pearle Opticiens zijn de tot nu toe vandaag verkrijgbare beeldschermbrillen alle gericht op de klachten over het gezichtsvermogen (24 procent), en niet op de oogklachten (72 procent). De brillenmaker beweert nu met het product Dataview een exemplaar te hebben ontworpen dat beide soorten klachten tegengaat.
De Dataview heeft een kleurensamenstelling van oranje en bruin, waardoor een kleur ontstaat die contrastverhogend werkt. Tevens geeft dit een rustiger beeld. Een uit zeven lagen bestaande ontspiegeling van het glas neemt alle storende reflecties weg. De Dataview wordt bij elk persoon apart aangemeten.
De bril is niet alleen geschikt voor mensen die sowieso geslepen lenzen nodig hebben om goed te kunnen zien; ook niet-brildragers hebben er volgens Pearle baat bij.