Basisschool de Rietakker in De Bilt heeft afgelopen woensdag een draadloze computernetwerkinrichting in gebruik genomen. Het anderhalf miljoen gulden kostende netwerk is betaald door KPN, die zo haar maatschappelijke verantwoordelijkheid wil tonen, aldus Michel Hueber van KPN. "Kinderen zijn onze toekomstige klanten en medewerkers."
De informatiemaatschappij komt niet overal vanzelf tot stand en dreigt vooral in het basisonderwijs achter te blijven, aldus de KPN’er. "We kunnen helaas niet alle scholen uitrusten met ICT-middelen. Maar met één school willen we in ieder geval een steentje bijdragen." De school is deze zomer ingericht met de modernste ICT-technieken, vertel Hueber. Met een laptop kunnen de scholieren overal aansluiten op het draadloze netwerk. Het systeem kan bijhouden met welke lessen leerlingen bezig zijn en welke vorderingen zij daarbij maken. De school is daarnaast uitgerust met snelle Internetverbindingen, webcams, beamers en projectieschermen, een mediatheek en een computerlokaal met een computer whiteboard.
Dalton
Martin van Veelen, directeur van de basisschool ziet de vele ICT-mogelijkheden enthousiast tegemoet. De Rietakker is een Dalton-school. Dit type onderwijs is iets geschikter voor ICT-toepassingen dan reguliere scholen, stelt hij. Kinderen leren hier zelfstandig op te treden en krijgen bijvoorbeeld weekopdrachten die ze in eigen tijd en tempo mogen aanpakken.
Zo mogen ze straks een werkstuk maken over bijvoorbeeld vulkanen, waarbij ze op Internet naar informatie kunnen zoeken. Een scholier kan dat op een computer in de klas doen, maar ook op een laptop in de gang. "Ze moeten zo’n opdracht samen doen. Niet iedereen alleen achter het eigen PC’tje."
Verkenningen
De school begon deze week met de eerst verkenningen op het gloednieuwe netwerk. Serieuze onderwijs toepassingen verwacht Van Veelen pas na de herfst. "Het ontwikkelen van eigen leermethodes moet heel zorgvuldig gebeuren." Hij ziet niet alle onderwijs zich verplaatsen naar de computer; ICT moet iets toevoegen aan de bestaande educatie.
De directeur wil ook waken voor ongelimiteerd surfen op Internet. De docent die voor het beheer is vrijgeroosterd kan vanaf zijn werkplek alle ICT-verkeer in de school volgen. "Leerlingen zullen zeker worden aangesproken op hun surfgedrag. Je kunt de rommel op het Internet niet uitsluiten, maar wel de kinderen leren ermee om te gaan."
Van Veelen wilde met de basisschool al langer meer ICT-toepassingen integreren: "De gigantische kosten hielden ons tegen, samen met het probleem van beheer van alle techniek." Voorlopig neemt KPN deze twee taken voor rekening. GH