ING heeft het eerste halfjaar 110 miljoen euro (242 miljoen gulden) geïnvesteerd in e-business. Het totaal ligt nu op 240 miljoen euro (528 miljoen gulden).
En dat bedrag gaat nog aardig stijgen, kondigde topman Cees Maas gisteren aan bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Volgende maand begint ING namelijk in de VS met ING Direct en begin volgend jaar volgt Italië. ING lanceert ING Direct in grote landen waar het geen eigen kantorennetwerk heeft. De klanten worden direct via het Internet benaderd. ING Direct start met het aanbieden van simpele spaarproducten om de klanten binnen te halen en langzamerhand wordt de dienstverlening uitgebreid tot leningen, beleggingsfondsen en uiteindelijk verzekeringen.
Nationale Nederlanden, de verzekeringspoot van ING, start binnenkort met een proef voor een site die ‘well-o-well’ gaat heten waar alle verzekeraars en intermediairs hun diensten en producten kunnen aanbieden en de consument een goede prijsvergelijking kan maken. ING heeft een dergelijke site al voor beleggingsfondsen in Frankrijk en in België voor aandelentransacties.
De aankondiging van de site voor verzekeringen heeft nogal wat kwaad bloed gezet bij de onafhankelijke verzekeringsadviseurs, die tot nu als enige verkoopkanaal voor Nationale Nederlanden fungeren. Zij vrezen een deel van hun omzet kwijt te raken wanneer klanten direct bij Nationale Nederlanden hun verzekeringen kunnen regelen.
Ze hebben al gedreigd geen verzekeringen van Nationale Nederlanden meer in hun pakket op te nemen.
Maar de verzekeraar moet en wil niet anders: op Internet bestaan al meerdere onafhankelijke sites, zoalshttp://www.independer.nl, waar mensen allerlei verzekeringen en beleggingsproducten onderling kunnen vergelijken. Bovendien heeft de bankverzekeraar grote plannen met Internet. Het bedrijf heeft voor de komende drie jaar in totaal 2 miljard euro uitgetrokken voor het Internet.