Avaya is de nieuwe naam van de verzelfstandigde divisie bedrijfsnetwerken van Lucent. Beursnotering volgt in oktober op Wall Street.
De onderneming, die wereldwijd 34.000 werknemers meeneemt van Lucent, is toegespitst op convergentie van spraak en data, op bekabeling en op toepassingen als crm (customer relationship management) binnen het bedrijfsleven. Het nieuwe bedrijf kan bogen op 125 jaar (AT&T-)historie, waarbij de opgelegde opsplitsing verheven is tot credo: ‘ga zelfstandig om een specifiek marktsegment optimaal te bewerken’. Bij Lucent blijven alle diensten en producten bedoeld voor de telecommunicatiemarkt.
Volgens Paul Kievit, managing director van Avaya Nederland, gaat het bedrijf niet alles zelf doen. "We werken nauw samen met partners als Origin, Microsoft, Pricewaterhousecoopers en Siebel. Zij leveren kennis en werken met ons samen bij implementaties en bieden aanvullende competenties. Zo zijn we in staat een totaalpakket te bieden voor bedrijven die crm en e-business strategisch willen inzetten en daarvoor bij voorkeur via één loket willen werken."
Het bedrijf zegt voor de naam Avaya te hebben gekozen, omdat het gaat om een niet bestaand woord dat gemakkelijk in het gehoor en het geheugen ligt. Topman Don Peterson zegt over de naam: "Avaya heeft een open en vloeiende klank en is zo een illustratie van ons bedrijf dat zich richt op soepele en probleemloze communicatie tussen mensen en bedrijven." VolgensThe Registerbestaat het woord wel degelijk. In het Indiase Jaina-geloof betekent het iets als ‘waarnemend oordeel’, al zullen maar heel weinig mensen daar een concreet beeld bij hebben.