Over het afgelopen halfjaar boekte VNU een 18 procent lagere nettowinst van 92 miljoen euro door acquisities en investeringen in de Internet-activiteiten.
Grootste oorzaak van de daling was de aankoop van Nielsen Media Research en Netratings in de VS. Inclusief de belastingvrije boekwinst van 578 miljoen euro uit de verkoop van de dagbladen aan Wegener steeg de nettowinst toch met maar liefst 507 procent tot 670 miljoen euro. Decash earnings (nettowinst voor afschrijving goodwill en verkoop dagbladen) steeg 21 procent tot 167 miljoen euro. De winst per aandeel steeg 3 procent tot 0,75 cent per aandeel. Analisten hadden gerekend op 0,73 cent per aandeel.
De Internet-activiteiten van VNU werden sterk uitgebreid in het afgelopen halfjaar. VNU-ceo Rob van den Bergh zei: "Wapenfeiten van belang hierin zijn de joint venture Newmonday, waarin samen met Randstad een Europese carrière-portal zal worden opgezet." Samen met uitgeverij PCM en HMG is vraag- en aanbod-portal Spott gestart. VNU heeft verder een 22,5 procent belang genomen in Euroclix en 57,8 procent aandeel in Ilse Media. Verder nam het bedrijf de bekende internetlink-verzameling Startpagina over.
In totaal stegen de uitgaven aan Internet-activiteiten over het eerste halfjaar tot 49 miljoen euro. Daartegenover stond een omzet uit Internet van 20 miljoen euro en een stijging van het aantal pageviews tot zo’n 460 miljoen. Voor uw eigen Vnunet, dat ook actief is in het VK, België, Frankrijk, Italië en Spanje, steeg het aantal pageviews en bezoekers. Er wordt een omzetgroei van 200 procent verwacht. VNU-cfo Frank Creemers zei: "Over heel 2000 schat VNU de omzet uit zijn Internet-activiteiten op 60 miljoen euro. Hierin wordt 125 miljoen euro geïnvesteerd. Het bedrijfsresultaat zou eind dit jaar moeten uitkomen op min 65 miljoen euro." De winststijging per aandeel voor het hele concern zou op 3 procent uitkomen. Op de AEX steeg het aandeel VNU 1,25 procent tot 58,50 euro.