Unilever heeft een wereldwijde overeenkomst gesloten met Compaq en IBM voor levering en onderhoud van alle benodigdheden op het gebied van backoffice.
De overeenkomst – die Unilever naar verwachting jaarlijks een besparing van meer dan 25 miljoen euro zal opleveren – betekent een aanzienlijke vereenvoudiging van de bestaande systemen en stelt Unilever naar eigen zeggen in staat sneller de kansen op het gebied van wereldwijde e-commercie te benutten.
Door deze overeenkomst daalt het aantal leveranciers van vijf tot twee. Compaq en IBM zullen met elkaar concurreren bij de wereldwijde levering en service en het onderhoud. Unilever is sinds 1997 bezig zijn wereldwijde IT-diensten samen te voegen, waarbij het aantal locaties is teruggebracht van meer dan 300 naar slechts vier ‘Infrastructure Management Centres’ (imc), gevestigd in Singapore, Sao Paulo, Trumbull in de VS en Port Sunlight in Groot-Brittannië.
Bovendien heeft Unilever in maart dit jaar een overeenkomst getekend met Ariba, gespecialiseerd in b2b-e-commercie (business-to-business), om Ariba’s platform te gebruiken. Doel is wereldwijd schaalvoordelen te creëren en de logistieke keten met de leveranciers via Internet te stroomlijnen.