Ook al lijkt het alsof heel Nederland inmiddels mobiel belt, toch geeft onderzoeksbureau IDC aan dat het aantal mobiele telefoons nog licht groeit in ons land.
Het aantal mobiele telefoons is in Nederland verdubbeld van 3,4 miljoen begin vorig jaar tot 6,8 miljoen bij de millennium-wisseling. Het onderzoeksbureau verwacht dat over vier jaar in totaal 12,4 miljard dollar omgaat alleen al in de Nederlandse mobiele markt.
De groeispurt is in Nederland inmiddels afgelopen. Aanbieders van mobiele telefonie kunnen hun omzet alleen vergroten door klanten af te snoepen van concurrenten. Dit verstevigt de concurrentie op de Nederlandse markt en zorgt ervoor dat de marge per klant flink verwatert. "Vooral de omzet op gesprekken staat hevig onder druk", aldus Martijn van der Veen, telecomspecialist bij IDC.
Aanbieders kijken uit naar andere inkomstenbronnen. Het versturen van informatie via SMS en in toenemende mate via WAP en andere toegevoegde diensten zijn daar een goed voorbeeld van. Toch gaat het mobiel versturen van informatie pas echt een rol van betekenis spelen op het moment dat nieuwe technologieën als Gprs en Umts het snel versturen van informatie mogelijk maken.
SMS en ook WAP zorgen er wel voor dat de Nederlander inmiddels een ander beeld heeft van zijn mobieltje. Het is niet alleen een middel om altijd en overal een gesprek te kunnen aanknopen; het apparaatje wordt meer en meer ook gezien als een hulpstuk om allerlei informatie te verzamelen. SMS en WAP laten op deze manier de mobiele bellers alvast warm draaien voor nieuwe, geavanceerdere diensten.
Toch geeft het onderzoeksbureau aan dat er nog wel wat werk verzet moet worden voordat de mobiele beller ook daadwerkelijk kan afrekenen met zijn mobiele telefoon. De huidige technologie is daar nog niet geschikt voor.