Op Prinsjesdag zal blijken dat minister Hermans van OCW meer geld beschikbaar stelt voor ict in het (basis)onderwijs, aldus topambtenaar S. Eilander.
In februari van dit jaar beloofde de bewindsman 15 miljoen gulden extra uit te trekken voor ict binnen het basisonderwijs. Het ministerie besteedt tot 2002 670 miljoen incidenteel en een jaarlijks bedrag dat oploopt tot 250 miljoen aan ict in het onderwijs. Veel te weinig, luidde de algemene kritiek.
Eilander, directeur ict op het ministerie, wil niet het gras voor de voeten van zijn baas wegmaaien, maar kondigde al wel aan dat op de Derde Dinsdag van September meer geld wordt uitgetrokken voor ict in het basisonderwijs.
De ambtenaar zei dit woensdag bij de officiële oplevering van het ict-project op de Dalton-basisschool De Rietakker in De Bilt. KPN heeft de school voor 1,5 miljoen gulden aan apparatuur en faciliteiten gegeven. "Hoewel we ook internationaal opereren, zijn we een Nederlands bedrijf en hebben we een maatschappelijke verantwoording. Daaraan geven we met dit project invulling. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat de overheid veel te weinig doet aan ict binnen het onderwijs. Daarom doen we zelf ook iets om de nood te lenigen, in de hoop dat andere bedrijven ons voorbeeld volgen", aldus Paul Smits, voorzitter van de raad van bestuur van KPN, tijdens de overdracht.
Smits zegt dat kinderen op school een heel andere omgeving aantreffen dan thuis en in het straatbeeld. Geen laptops, computers, netwerk, Internet-verbinding, mobiele telefoons en noem maar op. Ontoelaatbaar acht hij dit.
De Rietakker is uitgekozen omdat gebleken was dat deze school al bezig is een visie te ontwikkelen op het gebruik van informatie- en communicatie-technologie binnen het onderwijs.
Directeur Martin van Veelen van de basisschool voelde zich als een kind in een snoepwinkel toen KPN hem vroeg welke ict-middelen hij zou willen toepassen als technologie en geld geen beperkingen opleggen, in zijn achterhoofd vermoedend dat hem een hoofdrol was toegedacht incandid camera.
Het gevolg is ‘de school van vandaag’: een draadloos schoolnetwerk, verbonden met Internet, laptops, beamers, webcams en een mediatheek. Voorts is er een computerlokaal met 25 PC’s, gekoppeld aan een ‘slim’ scherm, een soort elektronisch schoolbord.