De Consumentenbond vindt het niet door de beugel kunnen dat mensen die via Internet aankopen doen, zelf maar moeten bepalen of betalen via het Web wel veilig is.
Klanten moeten erop kunnen rekenen dat de banken en het bedrijfsleven betrouwbare betalingssystemen gebruiken. De bond wil daarover snel om de tafel zitten met de overheid, het bedrijfsleven en de surfers zelf.
Gisteren melddede Volkskrant op gezag van het Openbaar Ministerie dat bedrijven informatie achterhouden over fraude met creditcards. Op Internet wordt driemaal zoveel fraude met creditcards gepleegd als bij creditcard-betalingen in gewone bedrijven. Internet-bedrijven en creditcard-maatschappijen houden volgens het OM die aantallen echter geheim uit angst de groeiende Internet-handel te schaden.
Veilig betalen via Internet kan wel, maar de huidige systemen daarvoor zijn dermate ingewikkeld dat ze weinig worden gebruikt en klanten dus vaak onveilig (moeten) betalen. Kopers weten niet altijd welke risico’s ze lopen bij verschillende betaalmethoden en bij het gebruik van bepaalde software. Er zijn tal van programma’s in omloop die creditcard-verkeer onderscheppen en er vervolgens de belangrijkste gegevens aan ontfutselen. De bezitter van de gegevens kan vervolgens naar hartelust zelf gaan shoppen op Internet op kosten van de creditcard-houder. Benadeelden krijgen van de creditcard-maatschappij meestal hun geld wel terug, maar dat kost veel moeite en administratie. Volgens het OM gaan ook de klanten vaak zelf niet vrijuit. Ze geven wel erg gemakkelijk hun naam en creditcard-nummer weg.
Tal van Internet-bedrijven werken volgens een veel eenvoudiger methode: na de kooporder sturen ze eerst een acceptgiro en het product gaat pas de winkel uit als het geld binnen is. Een voor de klant snellere en ook vaak gebruikte methode is het verzenden van het gekochte artikel onder rembours.
Om hoeveel geld het gaat bij de fraudes, weet het OM niet, omdat de bedrijven en maatschappijen geen gegevens verstrekken.