‘Koop land, er zal niets bijkomen’. Onder dit motto van Mark Twain strijken Internet-datacentra massaal in de Amsterdamse regio neer.
Secure Internet Exchanges (SIX) of telecom-hotels zoals deze centra ook wel genoemd worden, bieden bedrijven ruimte voor het plaatsen van hun aan Internet gekoppelde servers. Het is een soort van communicatiesupermarkt, waarin telefoonmaatschappijen, Internet-aanbieders en applicatiehostingbedrijven (asp’s) hoogwaardige faciliteiten inhuren om de servers van hun klanten onder alle omstandigheden optimaal online te houden.
Dat voor een netwerk van dergelijke datacentra een nogal forse investering nodig is, bewijst het bedrijf City Reach, dat onlangs de bouw afrondde van een SIX vlakbij Schiphol. Het complex, dat een vloeroppervlakte heeft van 7500 vierkante meter, bezit een dubbel uitgevoerd UPS-systemen om stroomuitval te voorkomen. Mocht het bedrijf langdurig zonder stroom komen te zitten, dan zorgen vier generatoren en een grote voorraad diesel voor de 6 Megawatt stroom die het complex bij volle bezetting verbruikt.
Verder is het bedrijf voorzien van een meer dan uitgebreid beveiligingssysteem om brand, ongewenste toegang en andere factoren die het functioneren van de systemen in gevaar brengen uit te bannen. Alleen de vliegtuigen, die zo dichtbij Schiphol met een donderend lawaai vlak over het bedrijf scheren, zouden nog wel eens een bedreiging kunnen vormen. Het complex is in korte tijd uit de grond gestampt. De elektriciteitsvoorziening is ingebouwd in containers, die snel te stapelen en aan elkaar te koppelen zijn. Het geheel oogt als een militair complex, waarbij alles erop gericht is om zo snel mogelijk operationeel te zijn.
City Reach breidt dit jaar zijn Europese netwerk uit met datacentra in Londen, Dublin, Stockholm en Boedapest. Ook andere consortia, waaronder Exodus, Level 3, Global Crossing en Psinet, zijn druk bezig om een dergelijk Europees netwerk op te zetten. IDC heeft uitgerekend dat er dit jaar 907 miljoen dollar omgaat in deze markt en voorspelt dat dat over vier jaar 5 miljard dollar zal zijn. Deze cijfers wijzen erop dat het momenteel een goed moment is om deze markt te betreden. Wachten bedrijven langer, dan is het land op, om bij het citaat van Mark Twain te blijven.
Frazer Hamilton, chief marketing officer bij City Reach, verwacht dat vooral de consortia die zelf geen telecommunicatienetwerk exploiteren uiteindelijk succesvol zijn in deze markt. Telecom-neutrale ondernemingen hebben geen eigen belangen en zorgen voor een perfecte dienstverlening richting alle klanten. Als belangrijkste factor in het succes wijst hij een onberispelijke reputatie aan. Haperingen in deze vorm van dienstverlening kunnen de reputatie van een bedrijf maken of breken. Wat dat betreft valt het voor Hamilton te hopen dat de vliegtuigen van Schiphol geen roet in zijn eten zullen gooien.