Symbian heeft zijn positie in de markt voor mobiele besturingssystemen verder kunnen versterken door een omvangrijke overeenkomst met het Japanse Sanyo-concern.
Sanyo zal het Symbian-platform gebruiken in een reeks van zijn producten, waardoor het mogelijk wordt mobiele telefoons te laten profiteren van de ‘slimme’ pda-technologie (personal digital assistant). Al eerder had het Britse Symbian een slag geslagen door het eveneens Japanse Sony voor zijn mobiele platform te strikken.
Beide overeenkomsten zijn volgens analisten een bewijs voor de verdere opmars van Japanse ondernemingen op de Europese en Amerikaanse mobiele markt. De Japanners profiteren daarbij van hun geavanceerde 3G-netwerken (derde-generatie), waarmee zij voorlopig een technologische voorsprong hebben opgebouwd in vergelijking met hun Europese en Amerikaanse tegenhangers. De tweede reden waarom de Japanners zo goed scoren op de mobiele markt, is de enorme omvang van hun ondernemingen. Daardoor kunnen ze razendsnel op internationale trends inspelen.
Dankzij deze factoren heeft Matshushita inmiddels 5 procent van de Europese mobiele markt in handen. Volgens onderzoeksbureau Dataquest kan Sony inmiddels 2,5 procent van de Amerikaanse mobiele markt claimen.
Dit speelt het Britse Symbian in de kaart, al heeft het bedrijf ook de nodige contacten met Europese mobiele leveranciers, waaronder Alcatel, Siemens, Nokia en Ericsson, en het Amerikaanse Motorola. Deze bedrijven zijn tezamen goed voor een marktaandeel van 70 procent in Europa. Daarmee kan Symbian rekenen op een goede start in de markt voor ‘slimme’ mobiele telefonie en beschikt het over een betere uitgangspositie dan bijvoorbeeld het ‘slimme’ Stinger-telefonieplatform van Microsoft.