Het Amerikaanse Citrix riskeert het verlies van bestaande en nieuwe klanten door vertragingen van soms wel zestien maanden in de levering van zijn producten.
De berichten komen bovenop de al bestaande malaise bij de softwareleverancier, die recentelijk in een rapport aan de SEC moest toegeven dat hij rekent op moeilijke tijden door tegenvallende omzetten, reorganisaties en diverse rechtszaken. "Als we er niet in slagen om nieuwe producten op tijd te lanceren en onze bestaande productenreeks uit te bouwen, riskeren we een terugvallende vraag naar onze producten", aldus Citrix in het recente rapport aan de SEC.
Het bedrijf miste onder andere de lanceringsdata voor de integratie van APM, VDOnet en Viewsoft in zijn Winframe- en Metaframe-software. De vertragingen lopen soms op tot zestien maanden. Citrix rekent er bijvoorbeeld nu op dat de integratie van de VDOnet-technologie in het vierde kwartaal van dit jaar afgerond kan zijn. Oorspronkelijk stond de afronding daarvan gepland in het tweede kwartaal van 1999.
De onderneming zet met de vertraging van haar diverse softwareproducten de relatie met zowel haar klanten als haar partners op het spel. Tot de laatste behoren onder andere concerns als IBM, Compaq, Microsoft en Hewlett-Packard. Inmiddels zijn er diverse kapers op de kust, die maar al te graag bereid zijn om Citrix’ klanten- en partner-bestand over te nemen. Een daarvan is SCO’s Tarantella-divisie, die naar verluid al in gesprek is met Microsoft. Als gevolg van de problemen heeft Citrix al aangegeven dat kwartaalresultaten behoorlijk kunnen fluctueren.