Wegener gaat door op de ingeslagen weg: de Apeldoornse uitgever houdt zich allen nog met uitgeven bezig. Kranten en Internet zijn nu de Wegeners kernpoten.
Het afgelopen half jaar legde die strategie het bedrijf geen windeieren: de winst verdubbelde ten opzichte van de eerste helft van 1999 tot 155,2 miljoen gulden. Wegener haalde het afgelopen jaar vooral het nieuws door de overname van de dagbladen van de Haarlemse uitgever VNU, dat zich op Internet heeft gestort. Aangezien de regionale dagbladen van VNU beter renderen dan de eigen kranten van Wegener, betekende de overname een impuls voor de winststijging. Volgens directeur Houwert hebben de kranten het goed gedaan, vooral dankzij een stijging van de advertentie-omzet. "Van de invloed van Internet is vooralsnog weinig te merken. Ik verwacht die ook niet snel", aldus Houwert bij de presentatie van de cijfers.
Dat weerhoudt het Apeldoornse bedrijf er overigens niet van om zich op Internet te storten. De uitgever opende verschillende sites over ondermeer wonen, auto’s en banen. Voor dat laatste werkt het samen met de regionale dagbladen van het Telegraaf-concern, zoals hetHaarlems Dagblad,Leidsch Dagblad enNoordhollands Dagblad. Daarnaast fuseert het Wegener-bedrijf Netcast met sitebouwer Lost Boys. Wegener krijgt ‘flink wat pecunia’ en een aandeel van 12,5 procent in Lost Boys. De uitgever heeft al een belang van ruim 5 procent in Newconomy van voormalig Wegener-bestuurder Maurice de Hond.
Activiteiten die los staan van het uitgeven stoot Wegener af. Om de overname van de VNU-dagbladen te kunnen betalen, verkocht de uitgever de muziekpoot Arcade. Verder is het bedrijf op zoek naar een koper voor radiozender Radio 10 FM en televisiezender The Music Factory. Houwert zei daarbij geen haast te hebben. "We willen de bruid alleen aan een mooie bruidegom kwijt."