Na de overname van het Unix-onderdeel van SCO krijgt het bedrijfsonderdeel voor slanke clients Tarantella de volle aandacht.
Volgende week kondigt SCO aan dat Pepsi Cola gekozen heeft voor Tarantella, waarmee het marktaandeel afsnoept van concurrent Citrix. Volgens SCO heeft het bedrijf voor Tarantella gekozen, omdat het niet nodig is om software lokaal te installeren. Bij Winframe is dit wel vereist. Dit vereenvoudigt het onderhoud enorm. Het Tarantella-concept biedt ook mogelijkheden voor centrale administratie van gebruikers.
Directeur Mike Orr van het bedrijfsonderdeel Tarantella is vastbesloten om van het product een succes te maken. "We proberen zoveel mogelijk contanten uit het SCO-legaat te halen, waarmee we het product door de beginfase hopen te loodsen." In het laatste kwartaal schreef het bedrijfsonderdeel een verlies van 8,5 miljoen dollar (200 duizend minder dan gepland) op een omzet van 2,5 miljoen dollar. Deze investering is noodzakelijk om het product breed in de markt te plaatsen.
Belangrijkste instrument bij het openbreken van de markt is het ronselen van bedrijven voor het toevoegen van Tarantella aan softwarebundels. Met dergelijke bundels wordt de kans veel reëler dat ook grotere bedrijven geïnteresseerd raken in het product. Tot nu toe zijn Caldera en Hitachi bereid in zee te gaan met Tarantella. Orr noemt Deutsche Telekom, MCI en Citibank als klanten die het product op dit moment aan het testen zijn.
Een troef waarmee Tarantella Citrix in ieder geval kan uitspelen, is de grotere compatibiliteit van het product. Tarantella kan meer platformen aan. Daarnaast heeft het geen last van een conflict met rdp (remote desktop protocol) van Microsoft. Citrix heeft dat wel in zijn ICA-product (Independent Computing Architecture).