De Japanse telecomgigant NTT Docomo probeert niet alleen in Europa voet aan de grond te krijgen door de deelname in KPN Mobile, maar praat ook in de VS.
Het financiële persbureau Dow Jones Newswires meldde gisteren dat het binnenkort te privatiseren Japanse staatsbedrijf een minderheidsaandeel van 10 tot 15 procent wil nemen in een samen met Bell South en SBC Communications op te richten nieuw bedrijf voor mobiele telefonie.
Geen van de drie bedrijven wilde gisteren commentaar geven, maar bronnen rond de drie bedrijven hebben de plannen tegenover Dow Jones Newswires bevestigd. Voor de twee Amerikaanse telecombedrijven betekent een samenwerking met NTT Docomo in de eerste plaats toegang tot de i-Mode, het mobiele Internet waarmee NTT Docomo al tien miljoen Japanners heeft weten te verlokken in ruim anderhalf jaar tijd. Nog steeds komen er volgens het bedrijf een kwart miljoen nieuwe abonnees per maand bij.
Het voordeel voor de Japanners is eveneens duidelijk: het krijgt een stevige voet in de Amerikaanse markt, die samen met de Europese Unie tot de grootste ter wereld behoort. NTT Docomo probeerde kort geleden vergeefs de oceaan over te steken door zich aan te melden voor een minderheidsaandeel in Voicestream. De Amerikanen kozen echter uiteindelijk voor samenwerking met Deutsche Telekom.
Mochten de plannen nu wel doorgaan, dan ontstaat een bedrijf waarvan analisten de waarde schatten op 60- tot 70 miljard dollar.