Over het tweede kwartaal is het nettoverlies van 368,2 miljoen euro ofwel 0,84 cent per aandeel voor UPC meegevallen, volgens analisten en beleggers.
Zij hadden gerekend op 500 miljoen euro verlies. Het bruto verlies ofwel Ebitda steeg echter wel met 40 procent tot 78 miljoen euro, vergeleken met het eerste kwartaal. UPC-ceo Mark Schneider weet het opgelopen bruto verlies aan hoge aanloopkosten en de deelneming in het Britse Telewest. Op de AEX steeg UPC vanmorgen 7,3 procent tot 27,12 euro. De omzet steeg 186 procent tot 528 miljoen euro, vergeleken met het eerste kwartaal. De grootste kabelaar van Europa wist het verlies te beperken doordat de winst uit zijn kabelactiviteiten 17 procent steeg tot 60,5 miljoen euro. Internet-dochter Chello, dat is gefuseerd met Exite@Home, verloor 34 miljoen euro. Het ledental steeg 28 procent tot 219.000. verder zagen de divisies Media en New Services hun verliezen verder oplopen tot respectievelijk 25,4 miljoen en 39,6 miljoen euro. UPC is niettemin tevreden met de resultaten over het tweede kwartaal en hoopt medio 2001 op een positieve Ebitda. In september hoopt het met opzetkastjes voor interactieve televisie naar Nederland te komen. Vermeende problemen met de software van 8 procent aandeelhouder Microsoft zullen deze introductie aanzienlijk vertragen. United Pan-European Communications is voor 51 procent eigendom van het Amerikaanse United Global. Analist Alexander Sassen van Elsloo van Amstgeld vindt de cijfers beter dan verwacht: "Wij hebben ons advies opgewaardeerd vanunderperform naarperform." Hij verwacht dat UPC de komende jaren nog wel verlies zal lijden en vindt het streven van de directie naar een positieve Ebitda medio 2001 wel erg ambitieus.