Onder het motto ‘Groningen heeft IT op de rails gezet – instappen en wegwezen hier’ moet een speciale tram ervaren ict’ers van Amsterdam naar Groningen lokken.
De bonte tram, die vanaf 7 augustus door de hoofdstad trekt, maakt onderdeel uit van de in mei gestarte campagne ‘IT swings in Groningen’. Dit initiatief van gemeente en provincie moet, naast het aantrekken van personeel, ook het imago van Groningen als aantrekkelijke ict-stad naarbuiten brengen. Hiervoor is een nauwe samenwerking met prominente bedrijven en instanties uit de sector op poten gezet.
Naast lijn 5, die dagelijks rijdt van het Centraal Station naar het Nederlandse ict-hart in Amsterdam Zuid-Oost, profileert de stad Groningen zich ook middels opvallende advertenties in de diverse media en een speciale website (http://www.it-stad.groningen.nl).
De noordelijke gemeente zegt tot nu toe tevreden te zijn met de campagne. Tot nu toe is de site vele duizenden malen bezocht, hebben ongeveer tweehonderd ict’ers contact opgenomen met deelnemende bedrijven en zijn een kleine 20 vacatures ingevuld. Groningen hoopt eind dit jaar, wanneer de acties zijn afgerond, zo’n 80 nieuwe ICT’ers aan het werk te hebben in de stad.
Als het aan de gemeente ligt verdient het initiatief een vervolg. "Het is in dit soort imago-campagnes altijd lastig om precies aan te geven wat het direct aantoonbare effect is", zegt wethouder Economische Zaken Koen Schuiling. "Maar we zullen zeker een opvolgend plan maken waarbij we op een nóg bredere steun uit het bedrijfsleven hopen. Om echt succes te hebben moet je zo’n campagne herhalen." De eerste stappen zijn volgens Schuiling gezet. "Onze wens om ervaren ict’ers te verleiden hier in de stad te komen werken is gezien het tot nu toe gescoorde aantal vacatures redelijk vervuld – temeer wanneer je bedenkt dat overal in het land een schreeuwend tekort is aan ervaren professionals."