In mei dit jaar bestond 50,4 procent van de online bezoekers uit vrouwen. Dit blijkt uit gegevens van online onderzoeksbureau Mmxi.
"Ook het Internet-gebruik onder Europese vrouwen laat een sterke stijging zien. Vrouwen uit zowel de Verenigde Staten als Europa gebruiken Internet voor het aankopen van producten van specifieke websites. Vooral Europese vrouwen verzamelen informatie over detailhandelaars, carrière en reizen", aldus Mmxi.
De spectaculairste groei was zichtbaar onder tienermeisjes tussen 12 en 17 jaar. Het Internet-gebruik onder deze groep steeg met 126,3 procent van 1,9 miljoen gebruikers naar 4,4 miljoen over het hele jaar. Het aantal vrouwelijke gebruikers van 55 jaar en ouder groeide met 110 procent. Alleen onder vrouwen tussen 18 en 24 jaar was een afname van 4,5 procent zichtbaar. Volgens onderzoekers heeft dit mogelijk te maken met een groeiende interesse voor studie en carrière.
In Europa was Duitsland verantwoordelijk voor de snelste groei van het aantal vrouwen online. Hun aantal steeg van 27,3 procent in januari naar 31,7 procent in juni. In juni bedroeg dit percentage in Engeland 35,9, in Frankrijk 33,4, in Denemarken 42,4 en in Zweden 44,2 procent.
Wat betreft het totale online gebruik vechten Yahoo en Microsoft met lokale portals zoals Wanadoo, T-Online, Freeserve en Telia AB om een plaats in de top vijf van de best bezochte sites. In Engeland was dit MSN van Microsoft, in Frankrijk nam Wanadoo de leiding en in Duitsland liep T-Online met 5,35 miljoen bezoekers op kop. Deze sites behoren overigens ook tot de meest bezochte sites door mannen.
Volgens Mmxi zijn de gegevens gebaseerd op een telling van het aantal individuen dat een bepaalde site bezoekt. Indien een bezoeker een site meerdere malen bezoekt wordt hij slechts een keer geteld.