IBM’s nieuwe generatie S/390-mainframes komt eind dit jaar op de markt. Daarmee ligt de ontwikkeling van die G7-machines (codenaam Freeway) op schema. De formele lancering zal waarschijnlijk in oktober plaatsvinden, waarna de daadwerkelijke leveringen in december op gang komen.
Dit meldt online-nieuwsdienst Computerwire op basis van ingewijde bronnen. IBM onthoudt zich van commentaar, maar heeft al wel enkele technische details vrijgegeven over de Freeway-machines. Zo vormt de vorige maand onthulde ingebedde sram-chip (static random access memory) – die functioneert op een interne kloksnelheid van maar liefst 2 GHz – de kern voor de G7 mainframe-processors.
Snel, sneller
IBM zegt dat die processors (codenaam Blue Flame) in zijn laboratoria reeds opereren op een kloksnelheid van 1 GHz. Het snellere sram-component functioneert als index voor het Level 1 cache van de processor. Cache-geheugen dient als buffer tussen de processor en het hoofdgeheugen.
De Freeway-mainframes kunnen maximaal zestien 64-bit Blue Flame-processors gebruiken. De overstap van de S/390-reeks naar 64-bit vergroot het adresseerbare geheugen naar 128 GB of virtueel maximaal 512 GB. De eerste uitvoeringen van de Blue Flame-processors zijn echter niet uitgerust met koper- en soi-technologie (silicon on insulator).
IBM gebruikt die twee productieprocessen wel voor het oppeppen van zijn huidige 637 MHz G6-processors (codenaam Turbo Opera). De fabrikant heeft die verbeterde uitvoeringen reeds gedemonstreerd op een kloksnelheid van 760 MHz. JB