Wolters Kluwer wil meer openheid gaan geven over de gang van zaken bij het bedrijf, met name over de activiteiten op en rond Internet.
Waar branchegenoot VNU zich sterk op het nieuwe medium richt, blijft Wolters Kluwer zich echter ook sterk op het ‘gewone’ uitgeven richten, zo stelde bestuursvoorzitter Pieterse gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Wolters Kluwer verdiende het afgelopen halfjaar 420 miljoen gulden. Dat is bijna 20 procent meer dan vorig jaar, maar toch minder dan waarop de analisten hadden gehoopt. Het aandeel zakte gisteren op de beurs met ongeveer 4 procent.
Internet legt de uitgever geen windeieren. De verkoop van elektronische producten was goed voor 757 miljoen gulden, 20 procent meer dan vorig jaar en eveneens 20 procent van de totale omzet van 3,7 miljard gulden. De verwachtingen zijn hoog: Pieterse wil in 2002 zo’n 2,6 miljard omzetten via Internet, wat het aandeel van de elektronische uitgaven opschroeft tot 30 procent van de totale omzet. De groei op Internet zal wel enigszins ten koste gaan van de traditionele papieren uitgaven, verwacht Pieterse. Omdat het web meer mogelijkheden biedt om verschillende diensten tegelijkertijd aan te bieden, denkt de topman dat verlies ruimschoots te kunnen compenseren.
Groei door overnames blijft een van de doelstellingen. Daarbij richt de uitgever zich met name op kleine en middelgrote overnamekandidaten – maar ook concurrent Reed Elsevier, waarmee overnamegesprekken al tot twee keer toe stukliepen, is hartelijk welkom als dat concern zich bedenkt.
Wolters Kluwer verwacht dat de nettowinst over heel 2000 even hoog uitkomt als vorig jaar. In maart waarschuwde de uitgeverij al dat de winst dit en volgend jaar stagneert door de investeringen in Internet. Het bedrijf steekt in drie jaar 550 miljoen gulden in het web.