Het Internet infiltreert steeds dieper ons leven. Eerst op kantoor, toen in huis, en vervolgens in de hand. Dus waarom niet in de auto?
Dat laatste moeten ze gedacht hebben bij Ford en Qualcomm. Beide bedrijven hebben elkaar gevonden in een joint venture die specifieke Web-diensten moet gaan ontwikkelen voor de heilige koe. De daartoe opgerichte firma – Wingcast geheten – heeft als eerste taak het garanderen van mobiele Web-toegang die even feilloos is als de ontvangst van je autoradio.
Internet in de auto, dat klinkt natuurlijk leuk. Maar analisten hebben zo hun vraagtekens bij het nut van de ontwikkeling van het web op wielen. Daarvoor is de opkomst van Internet via mobiele telefoons en pda’s (personal digital assistant) te onstuimig. Wie heeft er nu Internet nodig in zijn auto, zo luidt de redenatie, wanneer iemand al zijn web-telefoon of zijn pda bij zich heeft?
Onderzoek van CNW Marketing en Research staaft die twijfel met harde cijfers. Slechts 8 procent van de consumenten zegt een web-op-wielen te overwegen indien het niet duurder zou zijn dan 25 dollar per maand. General Motors, dat vanaf de herfst het Web in de wagen wil introduceren, zegt dat zijn Onstar dienst ongeveer 40 dollar per maand zal gaan kosten. Ford en zijn Wingcast hopen daar met 10 tot 30 dollar een stuk onder te gaan zitten.
Fabrikanten menen echter dat marktonderzoek niet zoveel zegt. Klanten kunnen zich pas goed een voorstelling maken van wat Internet in de auto voor hen kan betekenen op het moment dat het aangeboden wordt. Bovendien was eenzelfde scepsis te zien bij de introductie van vele andere, naar later bleek succesvolle, Internet-gerelateerde producten, om over Internet zelf maar te zwijgen.