Hoewel Internet bijna elk huishouden al bereikt heeft, neemt het online kopen maar geen vlucht. De grootste drempel, de betaling, wil Globalcollect slechten.
Eén van de belangrijkste remmende factoren wanneer het op e-commercie aankomt zijn de complicaties die bij het betalen om de hoek komen kijken. Betalen via Internet is momenteel vooral ingewikkeld en vaak ook prijzig (bijvoorbeeld bij gebruik van creditcards of verzending onder rembours). Dit stelt het vertrouwen van mensen nogal op de proef, zo ze al de beschikking over een creditcard hebben.
Globalcollect wil het anders doen. De TPG-dochter werpt zich op als schakel tussen de consument en het wereldwijde bankwezen. Hierdoor is het mogelijk om, naast creditcards, ook te betalen met een acceptgiro of cheque in de eigen valuta. "Dat ervaren consumenten als een stuk veiliger", aldus M. Nederlof van Globalcollect tegenover Newconomy.
Nadeel is wel dat Internet-winkeliers hun producten pas zullen verzenden op het moment dat de betaling binnen is. Terwijl dit bij creditcard-betalingen binnen enkele seconden al gepiept is, duurt dat alles met een acceptgiro via ‘snailmail’ veel langer. Aan de andere kant voelt het voor de klant wel zo vertrouwd, zo weet Nederlof. De PTT heeft de naam betrouwbaar te zijn. Met Internet-bedrijfjes ligt dat wel eens anders.
Globalcollect functioneert in feite als administratiekantoor voor de banken. Het bedrijf, dat in 1994 werd opgericht, bemiddelde vorig jaar bij 5 miljoen betalingen via Internet. Met die betalingen was een bedrag van ruim 1,2 miljard gulden gemoeid. Globalcollect, dat een netwerk heeft van 60 banken uit 40 verschillende landen, denkt met zijn nieuwe diensten de onstuimige groei van de afgelopen jaren door te kunnen zetten.