De eerste 65 eerstegraads docenten informatica zijn begin deze maand afgestudeerd. Het is de eerste lichting omgeschoolde leraren voor het nieuwe vak informatica, zo meldt Codi – een consortium van acht universiteiten, vier hogescholen en Getronics Education – dat de omscholing verzorgde.
De vraag naar informaticadocenten is zeer groot. De mogelijkheid voor het aanbieden ervan bestaat pas twee jaar, toch biedt de helft van alle scholen in het voortgezet onderwijs het vak al, weet het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. De omscholing door Codi is op dit moment de enige manier waarop omgeschoolde leraren hun diploma kunnen behalen.
Oefenprogramma’s
"Veel leermateriaal is geleend van de Open Universiteit", vertelt leraar informatica Frans Peeters. Zijn website http://www.informaticavo.nl biedt collega-docenten een schat aan informatie over het vak. Door het beschikbaar stellen van lesvoorbeelden, toetsen en oefenprogramma’s voor leerlingen probeert hij de informaticadocenten met elkaar in contact te brengen en ervaringen te laten delen. De site wordt gesponsord door onder meer IT-dienstverlener Syntegra en de educatieve uitgever Instruct. "En Microsoft volgt de ontwikkelingen met belangstelling."
Er zijn veel programmaatjes te vinden: het vak moet, zo wil de onderwijsminister, voor minimaal de helft uit praktijkopdrachten bestaan. Zo kan een leerling bijvoorbeeld beoordeeld worden op het schriftelijk verslag van de installatie van een computersysteem. Een landelijk examen is er nog niet.
Aan leerlingen is geen gebrek. Het vak, onderdeel van de zogenoemde vrije keuzeruimte, is bij leerlingen zeer populair, ervaart Peeters. "Kinderen vinden het fantastisch dat ze zelf aan de slag mogen. Niemand heeft een hekel aan Informatica."
Vakdidactiek
Sinds een jaar doceert hij informatica aan het St. Willibrordcollege in Goes. Twintig jaar was hij docent Engels: "De omscholing was een schok". Als voordeel had Peeters dat hij in zijn vrije tijd handleidingen schreef voor een computerbedrijf. "Programmeurs hebben meestal een hekel aan het schrijven daarvan."
Net als Peeters hebben alle informaticadocenten leservaring. Dit is een voorwaarde voor de omscholing bij Codi; er hoeft daardoor geen tijd besteed te worden aan vakken als onderwijspsychologie.
Niet alle afgestudeerden zijn inmiddels als docent aan het werk. Een enkeling dook meteen het bedrijfsleven in, vertel Peeters. Voor de betrokken school een hele tegenslag, die nu niet alleen geen leraar had, maar ook opdraaide voor de kosten van de omscholing.
Salarisschaal
De afgestudeerden moeten tot september wachten op hun diploma. Dat is volgens Peeters gevolg van de bureaucratie die ontstaat als twaalf instituten besluiten samen te werken. De diploma’s zijn nog steeds niet klaar, meldt Peeters. "Maar als we in juni afstuderen, schuiven sommige docenten toch al een salarisschaal op." De ene docent krijgt een diploma van de Universiteit Twente, een ander wellicht van de Universiteit Amsterdam, al werden de cursussen gegeven in Eindhoven en Den Haag. "De hogescholen en universiteiten krijgen hun vergoeding op basis van het aantal afgestudeerden."
Database lesmaterialen informatica
Codi, de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en Frans Peeters Informatica beginnen samen een database voor lesmaterialen in het informatica-onderwijs van het voortgezet onderwijs. Daarmee willen de drie organisaties informaticadocenten een plek bieden waar door en voor docenten ontwikkelde materialen verzameld en uitgewisseld kunnen worden.
Vanaf oktober zal de database, die wordt geplaatst bij de faculteit Informatica van de universiteit Twente via Internet te benaderen zijn. Op de site moet nog veel meer lesmateriaal te vinden zijn dan op de site die informaticadocent Frans Peeters eerder aanlegde. Codi en SLO zijn onder de indruk van het werk van Peeters; hij wordt dan ook de beheerder van de nieuwe database.