Veertig van ’s werelds grootste fabrikanten en winkelketens gaan samen standaarden opzetten voor b2b (business-to-business) e-commercie-transacties.
Dit initiatief is bedoeld voor e-marktplaatsen in de consumenten-producten-sector, maar medewerkers beweren dat de principes ook toepasbaar zijn op verticale markten.
Het voorstel voor de open standaarden is afkomstig van het Global Commerce Initiative (GCI), een orgaan bestaande uit detailhandelaren en fabrikanten, waaronder Coca-Cola, Johnson & Johnson, Marks & Spencer, Nestle en Unilever.
Reinhold van Lennep,managing director van standaardisatie-orgaan EAN International: "Het is van groot belang dat wij tot het ontwikkelen van een gemeenschappelijke oplossing komen. We moeten toe naar een situatie waarin we een product op verschillende marktplaatsen kunnen verkopen zonder dat we daarvoor een nieuwe systeem moeten ontwikkelen."
EAN heeft samen met collega standaardisatie-orgaan UCC 25 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van gemeenschappelijke standaarden voor handel in de detailhandel-sector. Beide bedrijven waren verantwoordelijk voor de invoering van de barcode. Nu richten zij zich op het medium Internet vanwege de massale groei van e-marktplaatsen.
Dit initiatief beslaat onderwerpen zoals online catalogi, routering van berichten en XML-protocollen (Extended Markup Language) voor bestel- en verzendformulieren. Lennep zegt dat marktplaatsen het moeilijk zullen krijgen als er geen gemeenschappelijke standaarden komen.
Adam Jacobs, mede-oprichter en ceo van marktplaats catalogus-bedrijf Cataloga, zegt daarentegen: "Ik begrijp wel waarom men enthousiast is over dit initiatief, maar als het niet geaccepteerd wordt buiten de consumenten-producten-sector, is het nutteloos. Dit idee is afkomstig van de kopers in e-marktplaatsen. Ze denken niet aan de problemen van de leveranciers."