De b2b-markt zal voor het jaar 2005 voor 95 procent gedomineerd worden door drie bedrijfsmodellen. Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Gartner Group.
Websites die alle bedrijfstakken proberen te bereiken zullen volgens Gartner Group niet succesvol zijn. Dit in tegenstelling tot de sites die zich concentreren op één bedrijfsmodel. De belangrijkste modellen zijn e-marktplaatsen, die handelaren ondersteuning bieden, en product-uitwisseling-sites, die zich concentreren op goederen zoals energie en telecommunicatie. Tot het derde model behoren geïntegreerde dienstverlenende marktplaatsen die zich richten op transacties tussen ondernemingen en marktplaatsen.
"Om te kunnen overleven moeten online marktplaatsen over voldoende kapitaal beschikken om aan de groeiende operationele kosten te voldoen", zegt Carl Lenz, onderzoeksdirecteur van Gartner. "Tegelijkertijd moeten ze nieuwe technologieën ontwikkelen en deze integreren metlegacy-systemen teneinde winst te maken. Het is het de-kip-of-het-ei-scenario", aldus Lenz.
Gartner voorspelt dat e-marktplaatsen voor het jaar 2004 37 procent van de totale b2b e-commercie transacties voor hun rekening zullen nemen. Maar als het durfkapitaal in de b2b-sector opdroogt, is liquiditeit noodzakelijk om te kunnen overleven.