Internet-bedrijven op het gebied van b2c (business-to-consumer) hebben de moeilijkste weg te gaan van alle dotcom-bedrijven, zo blijkt uit onderzoek van Getzler.
Onder het aantal dotcom-klanten van het Amerikaanse advies- en herstructureringsbureau Getzler dat dit jaar een herstructurering onderging of failliet werd verklaard, bevonden zich dertien keer zoveel b2c- als b2b-bedrijven (business-to-business).
Het Newyorkse bureau volgde 151 dotcoms, Internet service providers (isp’s), software-leveranciers en telecombedrijven in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Azië, die in totaal meer dan tienduizend werknemers hebben ontslagen. "Van deze 151 bedrijven zijn er 31 failliet gegaan. De overige 120 moesten een herstructurering ondergaan of hun strategie aanpassen", zegt Brian Mittman, vice-president van Getzler.
Volgens Mittman zijn content-aanbieders en online handelaren verantwoordelijk voor 75 procent van de niet-succesvolle bedrijven. Firma’s die zich richten op de gezondheidszorg, entertainment en speelgoedverkoop krijgen de meeste klappen. Zij zijn verantwoordelijk voor 15 procent van alle dotcom-faillissementen.
"De mislukking van dotcoms is gedeeltelijk te wijten aan de teruggang van de technologie-aandelen de afgelopen maanden. Daar komt bij dat het eenvoudig is om een b2c-bedrijf op te starten, maar de financierders hebben vaak onvoldoende kennis of een goed ondernemingsplan om het bedrijf op lange termijn succesvol te maken."
Het onderzoek wees tevens uit dat de meeste faillissementen het gevolg zijn van inkrimping of het afstoting van een bedrijfsonderdeel, in plaats van de meestal veronderstelde relatie tot fusies of acquisities.