Na de marktval van eind 1999, grotendeels veroorzaakt door de 2000-toestanden, blijkt de Europese vraag naar erm-diensten weer flink aan te trekken.
De laatste twee kwartalen van 1999 waren moeilijke tijden voor de leveranciers van erm-diensten (enterprise resource management), maar het tweede kwartaal van 2000 lijkt aan te tonen dat de Europese erm-markt zich weer behoorlijk heeft weten te herstellen. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau IDC.
Volgens IDC is de weg naar boven definitief ingezet. De onderzoekers voorspellen dat de markt zal groeien van zo’n twaalf miljoen dollar in 1999 naar circa 34 miljoen in 2004. Dat betekent een voorspelde jaarlijkse marktgroei van 22,7 procent. Hoewel dat een forse groei betekent, vallen de groeicijfers in het niet bij de cijfers van vóór 1999, toen de erm-bomen tot in de hemel leken te groeien en bedrijven als Baan en Sap hun waarde in korte tijd zagen verveelvoudigen. Die tijden keren volgens IDC niet meer terug.
De erm-dienstenmarkt wordt momenteel gestuwd door drie factoren. De eerste is een tweede golf aan erm-diensten, die vooral bestaat uit verbetering van bestaande erm-systemen en de implementatie van extra modulen en functionaliteit. De tweede factor is de elektronische handel. Bedrijven die een e-handelsstrategie ontwikkelen, merken dat ze daarvoor eerst moeten investeren in een ‘erm-ruggengraat’. De derde drijvende factor is volgens IDC de onderlinge competitie op de markt zelf. Aanbieders van erm-diensten zijn eind 1999 met hun neus op de feiten gedrukt en realiseerden zich dat ze verwikkeld waren in een ‘struggle for life’. Er wordt flink aan de boom geschud en de sterke broeders eten de zwakkere op. De middelgrote aanbieders verenigen zich in verschillende allianties om weerstand te kunnen bieden tegen de zwaargewichten.