Waar Oracle-baas Larry Ellison in oktober nog riep: "Onze applicaties aan andere asp’s verkopen? Over mijn lijk" blijkt het bedrijf nu juist dát te gaan doen.
Oracle geeft toe de verkeerde strategie gekozen te hebben toen het besloot solo te gaan met zijn ‘Business online asp’-eenheid (application service provider). De explosief groeiende asp-markt vereist namelijk gespecialiseerde dienstverleners die zich volledig richten op het ‘hosten’ als kernactiviteit. Oracle ziet dat nu in en heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met negen hosting-bedrijven, die de Oracle-applicaties zullen gaan leveren aan hun klanten. Tot nu toe mochten asp’s alleen de databasesoftware van de onderneming aanbieden, en niet de applicatie-software.
Onder de negen partners zijn bedrijven als Agilera, Global Center, IIS en Winstar. Analisten gaan ervan uit dat Oracle niet te laat tot bezinning is gekomen. De vernieuwde strategie zal succesvol blijken, zo menen ze. Hoewel Oracle in deze markt moet opboksen tegen sterke concurrenten als Sap, Corio, Quest en e-Online, heeft het verleden bewezen dat het bedrijf in staat is om een tussentijdse strategieverandering snel winstgevend te maken. Juist omdat Oracle zo flexibel is en durft toe te geven dat het wel eens een verkeerde keuze maakt, is het imago van de onderneming sterk. Op zo’n houding reageert de markt nu eenmaal positiever dan op bedrijven die hardnekkig vasthouden aan een strategie, ook al staat vast dat die niet werkt.
De geschiedenis van Oracle is er een van veranderingen. In de jaren tachtig begonnen als database-specialist richtte het bedrijf zich vervolgens op de erp-markt, om daarna over te stappen op applicaties voor de financiële sector, en nu weer te kiezen voor elektronisch zakendoen. Al die bewegingen hebben de onderneming geen windeieren gelegd, dus het is logisch dat de analisten denken dat ook deze verandering uiteindelijk de juiste keus zal blijken.