KPN brengt met ingang van 1 oktober 2000 het grootste deel van de Internet-, media- en callcenter-activiteiten van Telecommerce onder in een aparte BV.
De nieuwe organisatie, Telecommerce genaamd, wordt een volledige dochteronderneming van KPN. Doel van de koninklijke onderneming is de organisatie doorzichtiger te maken voor de markt en de aandeelhouders. "Aandeelhouders verkrijgen zo heldere informatie betreffende de financiële marktwaarde van het bedrijf", zegt Michel Hueber, persvoorlichter van KPN Telecom.
Daarnaast geeft deze stap het onderdeel de nodige flexibiliteit om snel te kunnen inspelen op mogelijke toekomstige ontwikkelingen. "We willen sterk groeien in het Internet-segment, in zowel klanten als het aantal landen waar we zijn vertegenwoordigd. Als zulke ontwikkelingen zich voordoen zijn we in juridisch opzicht alvast voorbereid. Plannen voor een beursgang zijn er nog niet. Ons motto is dat we eerst wat vlees op de botten moeten krijgen voordat we zo’n stap nemen. Eerst moeten we het aantal klanten en de hoeveelheid inhoud vergroten", aldus Hueber.
De activiteiten en deelnemingen die in KPN Telecommerce worden ondergebracht omvatten onder andere: Internetservice provisioning (Het Net, Planet Internet, Xs4all, HCCnet en Planet België), callcenters en media-activiteiten (0800-0900 nummers, gidsen en Financewebtv).
KPN Telecommerce heeft naast een groot aantal zakelijke afnemers ruim 1,5 miljoen Internet-klanten. Voor de divisie Telecommerce, die voor een groot deel in de nieuwe BV opgaat, werd over 1999 een omzet van 1.342 miljard gulden en een Ebitda (het inkomen uit bedrijfsactiviteiten voor afschrijving en amortisatie) van 89 miljoen gemeld.