Cambridge Technology Partners (CTP), aanbieder van IT-oplossingen, presenteert tegenvallende kwartaalcijfers, maar ziet licht aan het eind van de tunnel.
Het Amerikaanse bedrijf zegt zich meer en meer te specialiseren in ‘het bieden van ondersteuning aan bedrijven die zich gereed willen maken voor de nieuwe economie’. De aandacht is verschoven van client/server-systeemintegratie, callcenters en implementatie van erp-software – ofwel de gebieden waarop CTP in het verleden groot is geworden – naar het aanbieden van webgebaseerde diensten en e-handelsoplossingen. Dáár is volgens de onderneming in de toekomst het geld te verdienen. Nog voor eind dit jaar hoopt Cambridge met die strategie weer terug te komen in de zwarte cijfers.
CTP noteert al anderhalf jaar tegenvallende resultaten. Hoewel het absolute dieptepunt achter de rug lijkt (vierde kwartaal 1999), is ook het tweede kwartaal van 2000 afgesloten in het rood. De onderneming boekte een netto-kwartaalverlies van elf miljoen dollar. Volgens Cambridge neemt de ’traditionele bedrijvigheid’ nog veel sneller af dan werd verwacht, en kan dat gat vooralsnog niet volledig worden gevuld door de toenemende omzetten in de ‘e-oplossingen’.
Het bedrijf stelt echter dat dit slechts een kwestie van tijd is. In het tweede kwartaal nam de omzet uit de e-activiteiten toe met 20 procent. Daardoor valt de jaardoelstelling van 50 procent omzetgroei op dit terrein gemakkelijk te halen. Op dit moment zijn de e-activiteiten van CTP al goed voor 58 procent van de omzet. Dat percentage zal alleen maar stijgen, zo is de verwachting.