Onderzoeksbureau Forrester veegt de vloer aan met de zoekpagina’s van dertig business-to-business websites. De analist stelt dat 93 procent van de websites ofwel geen zoekpagina heeft, ofwel eentje die onbruikbaar is. De websitebeheerders zijn echter uitermate tevreden over hun zoekpagina’s.
Een goede zoekpagina is voor een online-bedrijf van cruciaal belang, zegt Forrester in het rapport Must search stink? Het is soms de enige manier voor de gebruiker om een bepaald product te vinden. Uit onderzoek blijkt daarvan weinig terecht te komen. Net als Forresters eigen zoekpagina slagen de meeste sites er niet in met min of meer correcte resultaten op de proppen te komen. Ook de rangschikking naar relevantie lijkt nergens naar.
Zoeken op de website van Sony Europe bijvoorbeeld is een nachtmerrie. Zoeken levert weliswaar een resultaat, maar dat blijkt vaak waardeloos. Uit de korte samenvattingen valt niet op te maken waarover de documenten gaan. Philips doet het iets beter, hoewel ook hier de resultaten maar moeilijk te ontcijferen zijn.
Schril contrast
Die belabberde ervaringen staan in schril contrast met de mening van 90 procent van de websitebeheerders over hun zoekpagina. De meesten vinden ze niet alleen verschrikkelijk belangrijk, ze vinden ook dat hun eigen brouwsels het goed doen. Forrester testte echter op vijf objectieve criteria, waarop vrijwel alle zoekpagina’s hun tanden braken: het vinden van relevante inhoud, de vergevingsgezindheid tegenover kleine spelfouten, de nauwkeurigheid van de rangorde, en de bruikbaarheid van de interface.
Geen van de onderzochte zoekpagina’s voldeed aan deze criteria. De analist adviseert te beginnen met het aanpassen van de thesauri die bij de zoektoepassing geleverd worden. Luc Broos, directeur van het Antwerpse Document Management Partners (DMP), is het daar niet mee eens. Hij beweert dat het geheim van goede zoek-capaciteiten ligt in linguïstische analyse. DMP ontwikkelde ‘Scout’, een zoeker met ingebouwde samenvatter en vertaler die gebaseerd is op kerntechnologie van Lernout & Hauspie. Maar ook Scout is niet perfect. Op de Forrester test voor vergevingsgezindheid tegenover spelfouten scoort het product slecht. "Omdat we precise recall willen garanderen zullen we in een volgende versie wel een spellingscontrole integreren", aldus Broos.
Tweede oplossing
Forresters tweede oplossing voor het verbeteren van zoekresultaten is het categoriseren van inhoud in een hiërarchie zodat zoektoepassingen de mogelijkheid krijgen om relaties tussen documenten te begrijpen. Dit verhoogt volgens de analist meteen ook de bruikbaarheid van de resultatenlijst.
Tenslotte vindt de analist dat websitebeheerders hun zoekinterface behulpzamer moeten opstellen. Voorbeeld-query’s, gestructureerde parameters, en vooraf gedefinieerde links naar de populairste vragen zijn minimale vereisten, aldus Forrester.