Microsoft gaat zijn producten Office, Windows 2000, SQL Server 2000 en Exchange 2000 Server verhuren via application service providers. Volgens analisten van de Giga Information Group is de beslissing van Microsoft om software aan te bieden volgens het ASP-model riskant, maar het bedrijf kan het zich niet veroorloven deze veelbelovende markt te negeren.
De koerswijziging van Microsoft is illustratief voor de trend dat het client/server-model zijn beste tijd heeft gehad en voorbij wordt gestreefd door een architectuur die op het web is gebaseerd. Het ASP-model biedt een applicatie aan via een wide area netwerk, waarbij de gebruiker alleen betaalt voor het daadwerkelijke gebruik.
Gefragmenteerd
Totnogtoe is de ASP-markt sterk gefragmenteerd. Volgens diverse onderzoeksbureaus bedraagt de omzet van die markt een paar honderd miljoen dollar. Maar de verwachting is dat het ASP-model binnen vijf jaar uitgroeit tot een miljardenomzet. Vooral kleine bedrijven hebben baat bij dit model, want zij kunnen zo met een beperkt budget gebruik maken van dure applicaties.
Rob Enderle, vice president van de Giga Information Group, vindt dat Microsoft sneller met een ASP-aanbod komt dan verwacht. "Ik weet dat het bedrijf intern verdeeld was over de manier waarop men met dit nieuwe model wilde gaan werken. Daarom had ik pas tegen het eind van het jaar een aankondiging verwacht."
Enderle stelt dat Microsoft bang is dat het ASP-model minder omzet zal genereren dan de verkoop van licenties. "Application service providers hebben een licentiemodel nodig dat naadloos aansluit op de eisen van de klant. Als Microsoft daar niet in slaagt, gaan de klanten naar een softwareleverancier die wel aan zijn wensen voldoet."
Allianties
Grote dienstverleners die zich op de ASP-markt willen storten, kwamen twee forse obstakels tegen. In de eerste plaats ontbreekt het aan deskundige verkopers die met dit model uit de voeten kunnen. Als tweede obstakel hebben ze te maken met het gegeven dat het ASP-model uitgaat van kleinere contracten zodat de omzet kan dalen.
Sommige van de grotere dienstverleners zoeken daarom hun toevlucht tot allianties. Zo vormden Kpmg en Qwest de tak Cybersolutions waarbij de bandbreedte van Qwest een combinatie vormt met de IT-diensten van Kpmg. Cap Gemini Ernst & Young werken op dit gebied strategisch samen met dienstverlener Corio.