De Amerikaanse softwareproducent SCO moest over het afgelopen kwartaal een aanzienlijke verlies incasseren, waar dezelfde periode in 1999 nog winst opleverde.
De onderneming noteerde een nettoverlies van 19,3 miljoen dollar, tegen een nettowinst van 4,5 miljoen dollar over dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet kreeg fikse klappen. Vorig jaar scoorde SCO rond dezelfde tijd nog een omzet van 57 miljoen dollar. Inmiddels is de omzet over het derde kwartaal teruggevallen naar 26,9 miljard dollar. Geen wonder dat topman Doug Michels teleurgesteld was dat SCO de negatieve trend in de resultaten, die begon vlak voor de millennium-wisseling, voortzet. Volgens Michels is de belangrijkste reden voor de tegenvallende resultaten dat een aantal grote klanten zijn orders heeft opgeschort tot het einde van het kwartaal.
SCO is inmiddels druk doende zijn organisatiestructuur aan te passen om zodoende betere resultaten te kunnen genereren. Het bedrijf is opgesplitst in drie divisies. Het concern heeft zijn hoop gevestigd op de nieuwe Tarantella Divisie, die tijdens het kwartaal een toename in de omzet noteerde van 59 procent met zijn Express- en Enterprise-producten. Deze zijn onder andere verkocht aan Shell Services International en Daimler Chrysler Aerospace. Daarnaast kondigde de divisie een strategisch asp-partnership aan met Nortel Networks, die de Tarantella Internet-software zal integreren in zijn nieuwe Preside Managed Application Services platform.
SCO zet de komende tijd zijn kaarten op verdere kostenreductie, op onder andere het terrein van onderzoek en ontwikkeling. Daarnaast werkt de onderneming nauw samen met de investeringsbank Chase H&Q om tot betere resultaten te komen.