De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de antitrust-effecten van een b2b elektronisch handelsinitiatief van Honeywell, United Technologies en i2.
Dit zou heel goed het begin kunnen zijn van een reeks van dergelijke onderzoeken. De b2b joint venture (business-to-business) van de drie bedrijven is opgezet voor de handel in reserve-onderdelen en motoren voor de vliegtuig-industrie.
In eerste instantie bekijkt de Commissie de joint venture op dezelfde manier als ‘gewone’ fusies en overnames. De deskundigen van de EU hebben immers nog weinig ervaring met online b2b-marktplaatsen en er bestaat nog geen jurisprudentie over mogelijke mededingingsproblemen in de e-handel. Brussel houdt er echter rekening mee dat het bij dergelijke initiatieven zeer wel mogelijk is dat bedrijven die toetreden tot zo’n online marktplaats gemakkelijk kunnen worden verleid tot het uitwisselen van marktgevoelige informatie. Daardoor zou al snel een soort kartel kunnen ontstaan.
Rond 7 augustus zal de Europese Commissie haar eerste bevindingen openbaar maken. Op dat moment zal er meteen meer duidelijkheid zijn over de consequenties voor andere online b2b-initiatieven.