De Amerikaanse asp-markt (application service provider) groeit explosief. Veel aanbieders van applicatiesoftware kijken daarom hongerig naar Europa.
Volgens onderzoek van AMR Research zal op de asp-markt in 2004 zo’n 4,7 miljard dollar omgaan. Dat zou betekenen dat de markt tot aan 2004 jaarlijks met gemiddeld 153 procent groeit. De meeste groei zal volgens de analisten worden behaald in segmenten als erm (enterprise resource management), hethosten van zakelijke applicaties, applicaties voor kleine bedrijven en e-handelstoepassingen. Bovendien ontdekte AMR Research dat de Amerikaanse asp’s twee relatief nieuwe marktsegmenten aan het exploreren zijn: eam (enterprise asset management) en het product-levenscyclus-management.
Van de honderdzestig asp’s in de Verenigde Staten zijn er momenteel slechts vier ook internationaal actief: IBM, EDS, Siemens en Origin. De verwachting van AMR Research is dat de komende jaren de Amerikaanse asp-markt zal groeien naar zo’n driehonderd tot vierhonderd bedrijven, waarvan een groot deel ook internationaal aan de weg zal timmeren. Met name in Europa liggen op dit gebied veel kansen, zo menen de analisten van AMR Research.
De aangeboden asp-software en -diensten zijn grofweg in te delen in vier categorieën: bedrijfsapplicatiediensten, e-handelsdiensten, web-hosting en bpo (business process outsourcing). Laatstgenoemde dienst zal volgens de analisten de komende jaren met stip op één staan. Het gaat daarbij om het uitbesteden van niet alleen IT-activiteiten, maar alle administratieve functies. De trend zal dan ook worden dat de asp’s een steeds breder pakket zullen aanbieden aan hun klanten. Allerlei grenzen in deze markt die momenteel nog vrij scherp zijn getrokken – zoals die tussen verkoop, implementatie, integratie en onderhoud van applicatiesoftware – zullen in de komende jaren vervagen, zo verwacht AMR Research.
Ook zullen de leveranciers van bedrijfsapplicatiesoftware en de aanbieders van web-hosting in de nabije toekomst samensmelten tot aanbieders van een zeer breed software- en dienstenpakket, zo stellen de onderzoekers. Om die ‘samensmeltingsfase’ straks te overleven, gaan veel asp’s zich volgens AMR Research nu richten op versterking van hun positie in verticale markten. De bedoeling is daarmee meer inkomsten te genereren door het aanbieden van meer gespecialiseerde, en daarom meer waardevolle, diensten.