Onderzoeksbureau The Yankee Group heeft zes criteria vastgesteld die bepalen of een bedrijf succes kan hebben met handel via Internet.
De belangrijkste daarvan is deelname van een grote speler. Steeds meer ondernemers starten een bedrijfje op Internet, om zo de online schakel te zijn in een keten voor een bepaalde industrie. Volgens analist Jon Derome van The Yankee Group heeft zo’n handelsbedrijf zonder steun van een grote naam weinig kans van slagen. "Machtige spelers in de industrie zijn nodig om een standaard te creëren en liquiditeit in de markt te brengen", aldus Derome.
Webhandelaren doen er verder goed aan om toevoerlijnen in het vizier te houden. "Als de voorziening van goederen in een bedrijfstak inefficiënt verloopt, is de noodzaak van e-handel om dat probleem te verhelpen groter", aldus Derome.
Andere criteria zijn: een zo eenvoudig mogelijke logistiek, de grootte van een industrie, en fragmentatie. Daarnaast is het voor een bedrijf over het algemeen gunstig als het de interesse heeft van meerdere industrieën. Op die manier is een groter aantal kopers en verkopers te bereiken.
De onderzoekers namen 37 verschillende industrieën onder de loep. Daaruit blijkt dat onder meer de fabricage van papier, transportmaterialen, computers en elektronica goede markten zijn om een levensvatbaar Internet-bedrijfje te beginnen. Het omgekeerde is het geval voor mijnbouw, transport van pijpleidingen en het fabriceren van leerproducten, zo concluderen de analisten.