Het nieuwe klanteninformatiesysteem Oracle MVS van energiebedrijf Remu gaat pas op 15 januari 2001 in de lucht. Dat is ruim een jaar later dan gepland. Desondanks is er bij algemeen directeur Piet de Visser geen spoortje paniek te bespeuren.
In oktober 1997 maakte het Utrechtse energiebedrijf Remu bekend dat het een Marketing-Verkoop-Services-(MVS)-systeem laat bouwen. Het nieuwe systeem zal bestaan uit maatwerkapplicaties op basis van Oracle-technologie: een Oracle-databasesysteem, de custom development methodology en de Oracle-hulpmiddelen Developer/2000 en Designer/2000. Als hardwareplatform is voor Sun gekozen.
Oracle is hoofdaannemer en bouwt het systeem in samenwerking met automatiseerders van de Remu, Oracle en Cap Gemini. Piet de Visser, algemeen directeur van de Remu: "Wij hebben er zelfs een aparte werkmaatschappij voor opgezet met de boodschap: ‘Gij zult MVS bouwen’." Volgens planning zou het systeem na twee jaar gebruiksklaar zijn. Er ontstond echter al snel vertraging in de analysefase. "Die is niet op 1 januari 1998, maar in april van dat jaar afgerond", vertelt De Visser. "Omdat voor de bouw 22 tot 24 maanden was uitgetrokken, werd oplevering met oog op de millenniumproblematiek te link."
De Remu koos vervolgens als tussenoplossing om het klanteninformatiesysteem Hera van collega-bedrijf Energie Delftland tijdelijk in gebruik te nemen. Hera (‘Het Enige Reële Alternatief’) was millenniumbestendig en werd in de loop van 1998 bij de Remu ingevoerd. "Dat haalde de druk van de ketel voor de bouw van het MVS-systeem", aldus De Visser.
Direct achterhaald
Door de liberalisering van de energiemarkt zullen energiebedrijven elkaar moeten beconcurreren op prijs en service. Daarvoor hebben ze klantinformatiesystemen nodig waarmee ze – in plaats van de oude tariefstructuur – kunnen stoeien met prijzen en betalingscondities en gegevens kunnen gebruiken voor marketingdoeleinden. Ze willen er tevens extra inkomsten mee generen door de facturering en inning van andere nutsbedrijven, zoals waterschappen, over te nemen.
Oracle leverde het MVS-systeem op 1 juli 1999 op. Het systeem was direct achterhaald en moest worden aangepast op nieuwe ontwikkelingen als de invoering van de energiewet en de regionale energiebelasting. Volgens het nieuwe schema zal het aangepaste systeem op 15 januari 2001 klaar zijn. De Visser heeft geen moeite met de vertraging. "Bij zo’n groot systeem – 1200 functiepunten – weet je van tevoren dat het bij oplevering onjuist of incompleet kan zijn. Het is geen Internettoepassing die je in zeven maanden in elkaar zet. Onze belangrijkste ontwerpeisen waren dat het systeem makkelijk onderhoudbaar en flexibel moest zijn om snel in te kunnen spelen op de veranderingen in de energiemarkt."
Miljoenen
De invoering van het MVS-systeem is een miljoeneninvestering. De Remu-directeur wil echter niets kwijt over het exacte budget en de extra kosten voor de aanpassingen: "dat gaat de concurrentie niks aan." Wel zegt hij dat het budget een fractie is van soortgelijke IT-projecten in Engeland en Duitsland, waarbij de investeringen tussen de 100 en 150 miljoen gulden belopen ("dat kunnen wij ons niet permitteren").
De overname van het Gasbedrijf Centraal Nederland Fusie met GCN had geen vertragende invloed op het MVS-systeem in aanbouw. Wel lag tijdens de integratie in april het netwerk vijf dagen plat door een fout in de Novell-software. Klanten konden nauwelijks worden geholpen. Tegen zo’n imagoverslechtering maakt ook een nieuw klanteninformatiesysteem weinig klaar.