Imode, de Japanse versie van SMS is het helemaal, hier in Japan. Het succes onder de jeugd trekt vele, vele aanbieders van informatie.
Vooral omdat de pionier al bakken met geld verdient. Dat was een bedrijf genaamd Cybird, dat met veel pijn en moeite in 1998 de Imode-telecoms zover kreeg dat zij de abonnementsgelden voor de diensten gingen innen. In 1999 lukte het met DoCoMo, en vanaf het eerste begin werd er omzet gemaakt, een bedrag van gemiddeld 2 dollar per maand, in dit geval voor mobiele surfers.
Nu heeft Cybird zo’n 40 schermen en 50 duizend abonnees en het bedrijf haalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van bijna 4 miljoen dollar. Bankanalisten verwachten dat deze omzet zich zal vertienvoudigen in een jaar. Helaas moet Cybird aanzien dat er vele, vele nieuwe aanbieders op het Imode-net zijn verschenen.
Na Cybird verschenen er in 1999 al snel 65 anderen in de maand februari, in juni waren het er bijna duizend met 500 duizend gebruikers en in December 99 waren er ruim 9 duizend aanbieders met ruim 6 miljoen gebruikers.
DoCoMo gaat vanaf de hersft al zijn mobieltjes met Imode uitrusten en het aantal gebruikers zal volgens de vorspellingen stijgen tot (wie biedt?) niet 15, niet 25, niet 50 maar 75 miljoen mensen in 2003. In Japan zo zijn de schattingen zal ruim 40 procent van de webgebruikers het Net benaderen via Imode.